איראן מדווחת היום (שישי) כי ספינת מטען בבעלותה נפגעה השבוע ב"פעולת טרור" בים התיכון. על פי הדיווח, טוענים כי מטען נפץ הוצמד לדופן הספינה והפיצוץ גרם לשריפה.

על פי פרסום ב"כאן חדשות", עורך חדשות בערוץ הפרסי Manoto, שמקום מושבו בלונדון, אומר כי מקור טען בפניו שישראל תקפה ספינה איראנית בקרבת נמל לאטקייה שבסוריה

כזכור, אמש דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" כי מאז שנת 2019 ישראל פגעה בלפחות 12 ספינות איראניות שהיו בדרכן לסוריה והובילו נפט ונשק איראני, מתוך חשש כי הרווחים מיועדים לארגוני טרור במזרח התיכון. על פי הדיווח, המצטט גורמים אמריקאים לצד גורמים מהאזור, מדובר בחזית חדשה בסכסוך בין ישראל לאיראן.

הגורמים האמריקאים ציינו כי חלק מהמתקפות הימיות כוונו גם למאמצים האיראנים להעברת מטענים אחרים באזור, בהם נשק. המתקפות המדוברות על מכליות הנפט האיראניות לא נחשפו בעבר, אך בכירים איראנים דיווחו על חלקן מוקדם יותר, וציינו כי הם חושדים במעורבות ישראלית. 

יצוין כי ישראל לא הגיבה בעבר על תקריות כאלה ומשרד ראש הממשלה בנימין נתניהו הפנה שאלות לצבא הישראלי, שסירב להגיב על כל מעורבות ישראלית בתקיפות על הספינות האיראניות. גורמים איראנים במשלחת האו"ם במדינה נמנעו מלהגיב על הנושא כאשר התבקשו למסור את תגובתם.

חתימת הסכם הגרעין-2015 (צילום: רויטרס)
חתימת הסכם הגרעין-2015 (צילום: רויטרס)

הגילוי הגיע על רקע המתיחות הגוברת באזור, בעוד ממשל ביידן שוקל כיצד לפעול מול האיראנים בנוגע להסכם הגרעין. הממשל אמר כי הוא מעוניין לשוב להסכם הבינלאומי ולתוכנית הגרעין האיראנית מ-2015, אך ההתקדמות עיכבה את הדרישות של כל צד לוויתורים מצד הצד השני.

"מטעני הנפט האיראנים, הכפופים לסוריה, נשלטים על-ידי גורמים רשמיים בצבא משמרות המהפכה האיראניים", כך טענה ארצות הברית בתיקים שהוגשו לבית המשפט בנושא תפיסת הספינות. "מטרת הפעולות האיראניות היא לעקוף את הסנקציות שהוטלו על איראן ועל סוריה כדי לממן את צבא משמרות המהפכה", נטען בבית המשפט. יצוין כי מכליות כאלה נושאות לעתים קרובות נפט בשווי מאות מיליוני דולרים.

לדברי גורמים צבאיים אזוריים, האיראנים שולחים לעתים קרובות מצהירים שמדווחים על יעדים כוזבים, משתמשים במכליות ישנות וחולדות כדי להימנע מהתראה מוקדמת ולעתים אף מעבירים נפט מספינה אחת לאחרת בים כדי להימנע מגילוי.

נציין כי ראש הממשלה בנימין נתניהו האשים בשבוע שעבר את איראן בפיצוץ ספינת המטען "הליוס ריי" שבבעלות ישראל. משרד החוץ האיראני הכחיש כי הוא עומד מאחורי התקיפה.