בכירים בממשל הדמוקרטי בארה"ב נפגשו הלילה (שישי) עם עמיתיהם הסינים באלסקה. זו פגישת העבודה הרשמית ראשונה מאז נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, נבחר לתפקיד, והיא תיערך כיומיים. בהתבטאויות תקיפות במיוחד, בחרו מזכיר המדינה של ארה"ב, אנתוני בלינקן, ודיפלומט סיני בכיר מטעם המפלגה הקומוניסטית, יאנג ג'יצי, להעביר ביקורת אחד על מדינתו של השני. 

"יש פעולות סיניות אשר מאיימות על הסדר העולמי ומערערות את היציבות הגלובלית", התטבא בלינקן, והיועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן הוסיף כי סין מבצעת "תקיפה של ערכים בסיסיים". גיצ'י החזיר בדברים חריפים משלו, בכך שאמר כי "זכויות האדם בארה"ב הן בנקודת שפל, וכי היא יכולה לפעול בצורה טובה יותר בבעיות הקשורות בכך". הנימה השנויה במחלוקת העלתה השערה כי הדיונים הפרטיים יהיו סוערים עוד יותר.

מזכיר המדינה אנתוני בלינקן (צילום:  Frederic J. Brown/Pool via REUTERS)
מזכיר המדינה אנתוני בלינקן (צילום: Frederic J. Brown/Pool via REUTERS)

בתוך כך, המפגשים באנקורג', העיר הגדולה ביותר באלסקה, הן מבחן חדש ביחסים בין שתי המדינות, העומדות בסתירה אידיאולוגית זו מול זו במגוון נושאים, החל מסחר, וכלה בזכויות אדם בטיבט, הונג קונג, מערב שינג'יאנג במערב סין ובטיוואן. 

השיחות של שני הצדדים נמשכו יותר משעה. "נראה כי המשלחת הסינית התמקדה בתיאטרליות ובדרמטיות שהאפילו על המהות. הם הבהירו זאת על ידיד הפרה מיידית של הפרוטוקול", אמר לרויטרס פקיד שלא רצה להזדהות בשמו.

מנהיג המשלחת הסינית, גיצ'י, האשים בתורו את ארה"ב שלא כיבדה אף היא את הפרוטוקול הדיפלומטי בכך שהכריזה על סנצקיות נגד גורמים סיניים לקראת הפגישה.

היועץ לביטחון לאומי של ארה''ב, ג'ייק סאליבן (צילום:  Frederic J. Brown/Pool via REUTERS)
היועץ לביטחון לאומי של ארה''ב, ג'ייק סאליבן (צילום: Frederic J. Brown/Pool via REUTERS)