רשת CNN דיווחה היום (שישי) כי רשויות תעלת סואץ צריכות להסיר כ-20 אלף מטרים מעוקבים של חול, כדי להצליח לשחרר את ספינת המכולות הענקית שם מאז יום שלישי.

The Ever Given, ספינת מכולות השווה בגובהה כמעט לכל בניין האמפייר סטייט, עלתה על שרטון בתעלה המצרית לאחר שנתפסה ברוחות של 40 קמ"ש ובסופת חול שגרמה לראות נמוכה ולניווט גרוע. 

מאמצי ההצלה בתעלה נמשכים כבר מספר ימים וכוללים שימוש בשני מחפרים, תשע סירות גרירה וארבעה דחפורים על גדת התעלה. על מנת לאפשר לספינה לצוף יצטרך צוות החילוץ להוציא ממנה בין 15,000 ל -20,000 קוב של חול כדי להגיע לעומק של 12 עד 16 מטר, אמר ה- SCA ביום חמישי. בערך פי שמונה מגודל בריכת שחייה אולימפית.

ה- SCA הוסיף כי דן באופציה להזיז את הסירה, שאורכה 400 מטרים ורוחבה 59 מטר, על ידי חפירת האזור שמסביב. טייס התעלה הבכיר ב- SCA אמר ביום רביעי ל- CNN כי "הצפה חוזרת של הספינה המסיבית היא 'מסובכת מאוד מבחינה טכנית' ועלולה לארוך ימים".

הספינה התקועה בתעלת סואץ (צילום: CNES/AIRBUS DS via REUTERS )
הספינה התקועה בתעלת סואץ (צילום: CNES/AIRBUS DS via REUTERS )

אולם כל יום שחולף כרוך בעלות גבוהה. כ-12% מהיקף הסחר העולמי עובר בתעלת סואץ, ושווי המטענים שחוצים דרכה מדי יום עומד על כעשרה מיליארד דולר. למעלה מ- 18,800 ספינות בעלות נפח נטו של 1.17 מיליארד טון עברו בתעלה במהלך שנת 2020, זה ממוצע של 51.5 ספינות ביום.

לפחות 160 ספינות המובילות דלק ומטען חיוני ממתינות כעת לעבור בנתיב המים החסום, כך על פי טייס תעלה בכיר ב- SCA. ספינות מסוימות החליטו להסיט את נסיעתן סביב כף הורן כדי להימנע מחסימת תעלת סואץ - אך על פי לשכת הספנות הבינלאומית, הן עומדות על 3,800 מיילים נוספים וזמן הפלגה נוסף של 12 יום.

"לא רק שהסחורה על סיפונה של ה-Ever Given תתעכב קשות, אלא שמאות הספינות האחרות מושפעות גם כן. הנזק שנגרם לשרשרת האספקה ​​העולמית יהיה משמעותי", אמר מזכ"ל ה- ICS גיא פלאטן.

מומחים חוששים שאם הספינה לא תשוחרר בקרוב, הדבר עשוי להשפיע על שוק הנפט, על המשלוח ועל תעריף המכולות, מה שיוביל לעליית עלות הסחורה היומיומית.

"רוב הסחר בין אסיה לאירופה עדיין מסתמך על תעלת סואץ ובהתחשב בכך שסחורות חיוניות, כולל ציוד רפואי חיוני ו-PPE, עוברות באמצעות ספינות אלה, אנו קוראים לרשויות המצריות לעשות הכל על מנת לפתוח מחדש את התעלה ברגע אפשרי", אמר פלאטן.

תצפיתן בתעלת סואץ, 1970, ארכיון (צילום: משה מילנר, לע''מ)
תצפיתן בתעלת סואץ, 1970, ארכיון (צילום: משה מילנר, לע''מ)

זו לא הפעם הראשונה שהתעלה, שנפתחה בשנת 1869, נסגרת למעבר ספינות. בין השנים 1956-1957 התעלה נסגרה בשל מלחמת סיני בין ישראל, בריטניה וצרפת מחד לבין מצרים מאידך. התעלה נסגרה נסגר בשנית ב- 196 כאשר ישראל כבשה את חצי האי סיני ולא נפתחה מחדש עד 1975.

אולם לסגירה כעת עשויה להיות השפעה הרבה יותר גדולה מאשר בשתי ההשבתות האחרונות מכיוון שרמת הסחר בין אירופה לאסיה גדלה משמעותית בעשורים שחלפו מאז.