שר החוץ של סין, וואנג יי, חתם היום (שבת) על הסכם שיתוף פעולה כלכלי-אסטרטגי למשך 25 שנים עם איראן. פרטי ההסכם טרם נחשפו, אך שיתוף הפעולה יכלול השקעות סיניות בענפי האנרגיה והתשתיות באיראן. 

עם החתימה על ההסכם, בירך נשיא איראן חסן רוחאני על שיתוף הפעולה, ואמר: "איראן מברכת על שיתוף הפעולה עם סין במאבק בטרור ובפלגים הקיצוניים. העמדות המשותפות בין איראן לסין בזירות הבינלאומיות הן עדות לצורך ביחסים ההדדיים הללו, התערבותה של ארצות הברית אינה רצויה כאן".

דובר משרד החוץ של איראן הודיע עם ביקורו של שר החוץ הסיני, כי "המסמך הוא מפת דרכים מלאה הכוללת סעיפים פוליטיים וכלכליים, שנועדו לכיסוי שיתוף הפעולה בתחום הסחר, הכלכלה והתחבורה, עם התמקדות מיוחדת במגזרים הפרטיים בשני הצדדים".

כזכור, שתי המדינות נתונות תחת סנקציות אמריקאיות וההסכם למעשה יכול לצמצם את השפעתן. כמו כן, שיתוף הפעולה עשוי להקשות על המאמצים מצד ארצות הברית ומדינות אירופה השותפות לכך, להחזיר את איראן להסכם הגרעין שנחתם בשנת 2015. זאת, על אף שסין עצמה חתומה על ההסכם בעצמה.

בשבוע שעבר, שר המסחר של סין הודיע כי המדינה תנסה להבטיח את מימוש הסכם הגרעין, תוך הגנה על האינטרסים הלגיטימיים המשותפים למדינות. זאת, ברקע הדיווחים לפיהם איראן העבירה כמויות נפט לסין בחודשים האחרונים, חרף הנתונים המעידים על כך סין לא ייבאה נפט איראני. כמו כן, בשנת 2016, הסכימה סין, המהווה שותפה בכירה של איראן בתחום הסחר, להגדיל את הסחר ההדדי בין הצדדים ביותר מפי עשרה.