ראש רשות תעלת סואץ אמר אתמול (שבת) כי המאמצים להזיז את אוניית המכולות הענקית החוסמת את התעלה אפשרו לחלקה האחורי ולהגה שלה לזוז מעט, אך הוא עדיין לא יכול לחזות מתי יצליחו לשחרר אותה באופן סופי. 

מוקדם יותר היום הודיעה חברת הספנות היפנית Shei Kisen Kaisha, שבבעלותה ספינת המכולות הענקית שנתקעה בתעלת סואץ הודיעה כי תנסה להחזיר את הספינה בהתבסס על תנועות הגאות והשפל. זאת, כניסיון נוסף להניע את הספינה שגרמה לפקק עצום. 

The Ever Given, ספינת המכולות השווה בגובהה כמעט לכל בניין האמפייר סטייט, ובאורכה לכארבעה מגרשי כדורגל, עלתה על שרטון בתעלה המצרית, לאחר שנתפסה ברוחות של 40 קמ"ש ובסופת חול שגרמה לראות נמוכה ולניווט גרוע וחסמה את מעברים חיוניים.

הספינה התקועה בתעלת סואץ (צילום: CNES/AIRBUS DS via REUTERS )
הספינה התקועה בתעלת סואץ (צילום: CNES/AIRBUS DS via REUTERS )

במסיבת עיתונאים שנערכה אמש ביפן, עדכן בעל ספינה כי ככל הנראה לא נגרם נזק למנועי הספינה או למכשיריה השונים. "הספינה לא התמלאה מים, אין בעיה עם ההגה או המדחפים. ברגע שהספינה תצוף היא תהיה מסוגלת לפעול שוב", אמר יוקיטו היגאקי.

צוותי העבודה באזר קיוו להצליח להניע את הספינה כבר היום. "אנו ממשיכים במלאכה להסרת המשקעים מהספינה, בסיוע כלי חפירה", כך עדכנו. "אנו מתנצלים על חסימת התנועה ועל הנזק שנגרם לחברות נוספות".

מרשות תעלת סואץ במצרים נמסר כי הספינה סטתה ממסלולה ונפגעה כתוצאה מרוחות עזות שגרמו לסופת חול, שהשפיעה על הראות. החסימה גרמה לפקק עצום של יותר מ-200 ספינות נוספות בשני קצוות התעלה, ומתוקף כך, לעיכובים רבים בהעברת סחורות, בין היתר של נפט.

מטעם החברה היפנית, שואי קיזן, נמסר כי החברה שקלה להסיר את המכולות מהספינה על מנת להפחית ממשקלה, אך נטען כי מדובר בפעולה מסובכת וקשה לביצוע. עם זאת, החברה טענה כי תשקול זאת בשנית באם לא תהיה ברירה. "מדובר בפעולה טכנית מורכבת שתדרוש כמה ניסיונות", כך אמר בכיר ברשות תעלת סואץ.

אולם כל יום שחולף כרוך בעלות גבוהה. כ-12% מהיקף הסחר העולמי עובר בתעלת סואץ, ושווי המטענים שחוצים דרכה מדי יום עומד על כעשרה מיליארד דולר. למעלה מ- 18,800 ספינות בעלות נפח נטו של 1.17 מיליארד טון עברו בתעלה במהלך שנת 2020, זה ממוצע של 51.5 ספינות ביום.