בדרך לחידוש הסכם הגרעין? אתר "פוליטיקו" דיווח הלילה (שלישי) כי ארה"ב מגבשת בימים אלו הצעה לאיראן, שתכלול הקלה מסוימת בסנקציות האמריקאיות תמורת חידוש שיחות הגרעין.

לפי הדיווח, ממשל ביידן מגבש הצעה שמבקשת מאיראן לעצור חלק מפעילותה הגרעינית, כמו הפעלת צנטריפוגות מתקדמות והעשרת האורניום ל-20 אחוזים, בתמורה להקלה מסוימת בסנקציות הכלכליות של ארה"ב, כך סיפרו שני אנשים המעורים בפרטים. אחד מהם ציין כי ההצעה עדיין מתגבשת ואינה סופית. 

ההצעה האמריקאית המתוכננת שתוגש השבוע היא, "יותר מכל, ניסיון להביא לשיחה" בין ארצות הברית לאיראן, כך לדברי האנשים הבקיאים בפרטים. כלל לא בטוח שאיראן תקבל את התנאים. מוקדם יותר השנה, טהרן דחתה הצעה אמריקאית אחרת שלא הייתה מקובלת עליה, והציעה תנאים משלה, אותם פטר הצוות של ביידן כ"לא ראויים אפילו להיות נקודת התחלה לדיון". 

כשהתבקש לתת תגובה רשמית, בכיר בממשל ביידן סירב לדון בפרטי השיחות הדיפלומטיות: "היינו ברורים לגבי כך שאנו מוכנים לפעול למען חזרה הדדית להסכם הגרעין", הוסיף הבכיר. "היינו גלווים גם לגבי העובדה שאנו משוחחים עם השותפים [הבינלאומיים] שלנו ... על הדרך הטובה ביותר להשיג זאת, כולל באמצעות סדרה של צעדים ראשוניים והדדיים. בדקנו אפשרויות לעשות זאת, כולל בשיחות עקיפות באמצעות השותפים האירופאים שלנו".

לפי הדיווח, גורמים בשתי המדינות מודעים לכך שאם לא תתרחש פריצת דרך בשבועות הקרובים, סביר להניח כי לא תהיה התקדמות עד ספטמבר לפחות - אם בכלל ניתן יהיה להציל את העסקה. האזהרות באות ככל שהמתקדמים לוחצים על ביידן להצטרף שוב לעסקה, וכמה בכירים ופרשנים תוהים אם ביידן רציני לגבי רצונו לחדש את הסכם הגרעין.

כזכור, לפני כשבועיים אמר דובר משרד החוץ האיראני סעיד חטיבזדה כי על ארצות הברית לבטל את הסנקציות שהטילה על איראן. לדבריו, "ארה"ב צריכה לתת ערבויות על כך שהטעויות שביצע הנשיא לשעבר דונלד טראמפ לעולם לא יחזרו על עצמן, ורק אז נוכל לשבת ולדבר". 

"איראן עומדת לפוצץ הגבלות נוספות על הסכם גרעין בשבועות הקרובים. זה הזמן המכריע להימנע מהסלמה של המצב ", אמר דריל קימבול, מנכ"ל איגוד בקרת הנשק, ארגון שעקב מקרוב אחר המשא ומתן הגרעיני שקשור לאיראן.

אחת הסיבות לתחושת הדחיפות בקרב גורמים רשמיים בארה"ב וגם בקרב גורמים מחוץ לממשל היא כי איראן מקיימת בחירות לנשיאות ביוני, כאשר הקמפיין יוצא לדרך בחודש מאי. הפוליטיקה סביב הסכם הגרעין משנת 2015 רגישה מאוד באיראן, ולכן סביר להניח שהמשטר התיאוקרטי שם לא יאפשר לבצע מהלכים גדולים ברקע הבחירות לנשיאות.

שחרוך נזמי, ראש מדור העיתונות במשימת איראן באו"ם, מסרה בתגובה כי "חזרת ארה"ב להסכם הגרעין אינה זקוקה להצעה ספציפית. זה רק דורש החלטה פוליטית של ארה"ב ללכת ליישום מלא ומיידי של התחייבויותיה על פי ההסכם והחלטת האו"ם".