איראן החלה להעשיר אורניום במפעל התת-קרקעי שלה באמצעות דגם נוסף של צנטריפוגות מתקדמות מסוג IR-2m במפעל התת-קרקעי בנתנז, כך עולה מדו"ח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) שהגיע היום (חמישי) לידי סוכנות הידיעות "רויטרס". 

על פי הדו"ח, אתמול החלה איראן להזין אורניום שש פלואורי טבעי לתוך 174 צנטריפוגות (מתקנים להפרדת חומרים), תוך שהיא מפרה פעם נוספת את הסכם הגרעין האיראני שנחתם עם המעצמות ב-2015.

כזכור, אתמול סירבה איראן להצעתה של ארצות הברית לחזרה חלקית להסכם הגרעין. האתר האמריקאי "פוליטיקו" דיווח כי ארה"ב תציע לאיראן הצעה חדשה במטרה לשבור את הקיפאון ולהיכנס למשא ומתן ישיר: איראן תתבקש לעצור חלק מפעילותה הגרעינית, ולהפחית את העשרת האורניום לרמה של 20%, ובתמורה יקלו האמריקאים בחלק מהסנקציות. אחד הגורמים ששוחחו עם האתר הדגיש כי פרטי ההצעה החדשה עדיין מתגבשים.

הגורמים אמרו כי מטרת ההצעה היא להוביל לפריצת דרך בשיחות עם איראן כבר השבוע, ואחד מהם הוסיף כי "מטרת ההצעה היא ניסיון להביא לתחילתו של שיח בין הצדדים".  בכיר בממשל ג'ו ביידן סירב להתייחס לפרטי המגעים, אך הסכים לומר כי "הודענו שאנחנו מוכנים לחזרה הדדית להסכם. היינו פתוחים גם לשיחות עם השותפים הבינלאומיים שלנו על הדרך הטובה ביותר להשיג את החזרה הזו, כולל באמצעות סדרת צעדים ראשונים והדדיים". 

אלא שהתשובה האיראנית הגיעה במהירות. גורם איראני בכיר שצוטט ברשת טי וי פרס אמר שאיראן לא תפחית את העשרת האורניום ל־20% ולא תבצע שום שינוי בפעילותה הגרעינית לפני שיוסרו כל הסנקציות נגדה. הגורם הוסיף ואיים כי טהרן תצמצם אפילו עוד יותר את התחייבויותיה בהסכם הגרעין אם ארה"ב לא תסיר מיד את כל הסנקציות נגדה. "ממשל ביידן מאבד זמן", הזהיר הגורם הבכיר. 

כעת חוששים בארה"ב ובאירופה כי אם לא תהיה פריצת דרך משמעותית במגעים בזמן הקרוב, ייתכן שכבר לא ניתן יהיה להציל את ההסכם. זאת משום שאיראן עומדת להיכנס למערכת הבחירות לנשיאות שיתקיימו ביוני. דריק קימבול, מנכ"ל מכון המחקר "איגוד בקרת נשק", שעוקב מקרוב אחרי המו"מ מול איראן, העריך כי "כעת זה הזמן המכריע למנוע הסלמה של המצב. איראן עומדת להוציא לפועל הפרות נוספות של ההסכם בשבועות הקרובים".

בתחילת חודש פברואר הודיעה סבא"א כי איראן ממשיכה בהעשרת אורניום בשנית באמצעות צנטריפוגות מתקדמות מסוג IR-2m באתר הגרעין בנתנז. כבר בחודש דצמבר הודיעה איראן לסבא"א על כוונתה להתקין באתר צנטריפוגות מסוג זה. "הסוכנות אישרה התקנתם של שתיים מתוך שלוש צנטריפוגות מסוג IR-2m וכעת, באיראן פועלים להפעלת השלישית מתוכן", כך עלה מדו"ח הסוכנות.