מחדדת עמדות: איראן הודיעה היום (שבת) כי היא מעוניינת בכך שארה"ב תסיר את כל הסנקציות במקביל, ודוחה את הסרתם במתכונת של "צעד אחר צעד". בהודעה שפרסם דובר משרד החוץ האיראני, סעיד חטיב-זאדה, ציין כי טהרן מתנגדת לכל הקלה הדרגתית. זאת לקראת השיחות המתוכננות בווינה בשבוע הבא בנושא הסכם הגרעין

"אין תכנית 'צעד אחר צעד' שנשקלת" אמר לערוץ הטלוויזיה האיראנית. "המדיניות הסופית של הרפובליקה האיסלאמית היא ביטול כל הסנקציות האמריקאיות".

בעקבות שיחה עם עמיתו האיראני מוחמד ג'וואד זריף היום, אמר שר החוץ הצרפתי ז'אן איב לה דריאן כי ביקש מאיראן להימנע מהפרות נוספות של התחייבויותיה הגרעיניות. "עודדתי את איראן להיות קונסטרוקטיבית בדיונים שאמורים להתקיים", אמר לה דריאן.

כזכור, משרד החוץ האיראני הודיע בשישי כי ביום שלישי הקרוב תתקיים בווינה פגישה בין איראן לבין המעצמות החתומות עמה על הסכם הגרעין, בעניין האפשרות לחזרתה של ארצות הברית להסכם. שר החוץ האיראני, מוחמד ג'אווד זריף, צייץ כי מטרת הפגישה היא הסרת הסנקציות מעל איראן, והוסיף כי אין צורך בפגישה בין איראן וארצות הברית.

מתקן הגרעין בנתנז, איראן (צילום: רויטרס)
מתקן הגרעין בנתנז, איראן (צילום: רויטרס)

משרד החוץ האמריקאי הודיע בהצהרה משלו כי ארה"ב הסכימה להתקדם לקראת משא ומתן עקיף עם איראן כחלק מהמאמצים לחדש את הסכם הגרעין, וכי בים הנושאים הראשונים שיעלו לדיון יהיו צעדים שאיראן תצטרך לנקוט כדי לחזור להתחייבויותיה בהסכם, לצד צעדים להקלת הסנקציות מצד ארצות הברית.

בכיר באיחוד האירופי סיפר ל"רויטרס" כי משלחת אמריקאית תהיה בווינה ביום שלישי, בזמן השיחות בין איראן למעצמות, וציין כי המשלחת "צריכה להיות מוכנה למו"מ עקיף", אך הדגיש כי לא יתקיימו שיחות ישירות בין ארה"ב ואיראן. הוא הוסיף כי הצדדים מגבשים רשימת דרישות למשא ומתן על התחייבויות הגרעין הסרת הסנקציות הכלכליות מעל איראן, וציין כי הוא "בטוח שנוכל להגיע לפשרה עד יוני. זה יהיה חדשות גרועות מאוד, אם לא נוכל לפתור זאת בתוך חודשיים".