בריטניה נכנסה היום (שבת) לשמונה ימי אבל לאומי על מותו של הנסיך פיליפ, דוכס אדינבורו, בעלה של אליזבת השנייה מלכת הממלכה המאוחדת, שהלך אמש לעולמו בגיל 99. בשעה 14:00 (שעון ישראל) נערכה שורת מטחי כבוד לזכרו ברחבי הממלכה, בהם השתתפו יחידות ארטילריה בלונדון, אדינבורו, קרדיף, בלפסט וגיברלטר, וכן כמה אוניות מלחמה.

במהלך ימי האבל דגלים בממלכה יורדו לחצי התורן, מגישי הטלוויזיה ילבשו שחור והפרלמנט לא יעביר שום חוקים חדשים. תקופת האבל תסיים ביום שלמחרת הלוויית הנסיך בשעה 8:00 בבוקר.

כמו כן, מעתה ועד להלווייתו של הנסיך פיליפ, המלכה לא תבצע חובות כלשהן באופן ציבורי או פרטי, וחוקים חדשים לא יישלחו אליה לאישור. המלכה צפויה לשדר הודעה בטלוויזיה לאומה כמחווה לבעלה, והממשלה תשקול הסדרים לכינון שתיקה לאומית בת שתי דקות לכבודו.

בשל מגבלות הקורונה, ארמון בקינגהאם ביקש מהציבור שלא להתקהל בסמוך לארמון ולא להניח זרי פרחים. "מתוך מחשבה על ביטחונו ורווחתו של הציבור, ובהתאם להנחיות הממשלה, הציבור מתבקש לא להתכנס להמון", נמסר מהארמון. "מי שרוצה להביע את תנחומם מתבקש לעשות זאת בצורה הבטוחה ביותר, ולא להתכנס במגורים המלכותיים".

גופתו של הנסיך תוצב בטירת וינדזור לפני ההלוויה שתיערך בקפלת סנט ג'ורג', שתהיה מצומצמת בשל מגבלות הקורונה. לפי דיווח ב-CNN, סידורי הלוויה הסופיים אמורים להיקבע היום ועם אישורם תצא הודעה רשמית שתפרט את "הנחיית האבל הלאומית" לציבור. 

"הדברים עולים בקנה אחד עם משאלת לבו של הוד מלכותו", אמרו גורמים בממלכה. "הסדרי ההלוויה קיימים כבר שנים רבות אך היה צורך לשנות את האלמנטים הטקסיים עקב הקורונה, ומתבקש בצער שאנשי הציבור לא ישתתפו באף אחד מאירועי ההלוויה".