הפרה נוספת של הסכם הגרעין: לפי דיווחים בכלי תקשורת באיראן, הנשיא רוחאני הורה על הפעלת צנטריפוגות מתקדמות להעשרת אורניום מדגם שהפעלתו נאסרה בהסכם מ-2015. ככל הנראה, מדובר במסר לארה"ב על רקע שיחות הגרעין שנערכו מוקדם יותר השבוע בווינה, לפיו איראן תמשיך להפר את ההסכם כל עוד לא יבוטלו הסנקציות האמריקאיות.

רוחאני הופיע בטלוויזיה הממלכתית לרגל יום השנה ה-15 לתוכנית הגרעין האיראנית והורה על הזרקת גז ל-164 צנטריפוגות מדור חדש, מדגם IR-6, במתקן העשרת הגרעין בנתנז. בנוסף, הורה על הפעלת 30 צנטריפוגות מדגם IR-5 וכן ביצוע בדיקות מכניות בצנטריפוגות מתקדמות אף יותר, מדגם IR-9, בעלות יכולת עיבוד כפולה מהדור שקדם להן. עוד דווח כי פס הייצור להרכבת הצנטריפוגות הוחזר לפעילות.  

"שוב, אני מדגיש שכל הפעילות הגרעינית שלנו היא שלווה ולמטרות לא צבאיות", אמר רוחאני בדבריו בטלוויזיה. "אנו ממשיכים להיות מחויבים להתחייבותנו לאמנת אי-ההתפשטות הגרעינית ולעולם שלא לסטות צבאית מתוכנית הגרעין שלנו".

ברקע המשא ומתן על חזרה אפשרית להסכם הגרעין מ-2015 ודרישתה של איראן להסרת הסנקציות האמריקאיות, בכירים רבים באיראן התייחסו בימים האחרונים לתוכנית הגרעין האיראנית. דובר ארגון האנרגיה האטומית האיראני אף הודיע אתמול כי מספר מכונות הצנטריפוגה וכמות החומר הגרעיני המועשר במדינה גדלים במהירות, והזהיר את המערב כי יישא בהשלכות של כל עיכוב נוסף בהרמת הסנקציות.

ראש תוכנית הגרעין האיראנית, עלי סאלחי, אמר: "למרות כל ההגבלות והסנקציות, תוכניות שונות בתחום מדעי הגרעין ופיתוח טכנולוגיות נמשכו בעוצמה". הוא הוסיף: "אנו מבקשים להגדיל את ההישגים הגרעיניים שלנו תוך כיבוד חוקים בינלאומיים ואינטראקציה עם העולם".

סאלחי התייחס לפיתוח של 133 הישגים גרעיניים חדשים המשמשים במגזרים תעשייתיים, בריאותיים וחקלאיים שונים, ואמר כי מספר הישגים אלה כוללים ייצור צנטריפוגות הנדרשות למרכזי עירוי הדם, ייצור תעשייתי של טיטניום רפואי המשמש לייצור שתלים בגוף האדם וייצור של כמה תרופות רדיואקטיביות חדשות.