שלושה חודשים אחרי ההסתערות חסרת התקדים של תומכי טראמפ על גבעת הקפיטול, נחשפו פרטים חדשים על הניסיונות הנואשים של סגן הנשיא הקודם מייק פנס ושל בכירי הקונגרס הדמוקרטים לשלוח כוחות צבא כדי לטהר את המבנה, מול שתיקתו הרועמת של הנשיא דונלד טראמפ.

סוכנות אי־פי פרסמה לראשונה מסמך פנימי של משרד ההגנה שמתאר את השתלשלות האירועים ההיסטוריים ב־6 בינואר, כשהמון מוסת הסתער על בניין הקונגרס בעת שחברי הסנאט ובית הנבחרים התכנסו לאשר את הצבעת חבר האלקטורים על ניצחונו של ג'ו ביידן בבחירות.

על פי המסמך, בשעה 13:49, כחצי שעה אחרי שטראמפ סיים את נאומו המשולהב ותומכיו החלו לצעוד לעבר הקפיטול, גברה האלימות בין המתפרעים לבין כוחות המשטרה. מפקד משטרת הקפיטול באותה תקופה, סטיבן סאנד, התקשר למפקד כוחות המשמר הלאומי בוושינגטון גנרל וויליאם ווקר וביקש סיוע, והקצין מיהר לעדכן את מפקדיו בפנטגון.

עשרים דקות מאוחר יותר, כאשר החלה הפריצה לתוך המבנה, שוב ביקש סאנד לשלוח לפחות 200 חיילים "ואפילו יותר". בינתיים, פנס והסנאטורים פונו מהאולם ובהמשך החל גם הפינוי של אולם בית הנבחרים.

הדקות חלפו בעוד שבכירי הפנטגון דנו בצורך להגיב לשיחה "המבוהלת" של סאנד. בשעה 14:25 הורה מזכיר הצבא ריאן מקארתי לאנשיו להיערך לשליחת כוח תגובה, ובשעה 15:00 הוא נתן אישור להפעלתם של 1,100 חיילי המשמר הלאומי.

כעשרים דקות מאוחר יותר, יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי ומנהיג הדמוקרטים בסנאט צ'אק שומר פנו בתחינות לבכירי הצבא כדי שישלחו כוחות. "אנחנו צריכים עזרה", אמר שומר ונענה כי יש אישור להפעלת המשמר הלאומי.

אולם עברו עוד 90 דקות עד שהתוכנית יצאה לפועל, בשל הצורך לארגן את הכוחות ולעדכן אותם על המשימה. בשעה 15:44 שוב התקשרו שומר ופלוסי לפנטגון. "תגידו לנשיא לצייץ שכולם צריכים לעזוב", התחנן שומר. טראמפ עצמו הגיב רק בשעה 16:17 כאשר צייץ לתומכיו "לכו הביתה בשלום".

בשעה 16:08, ממקום המסתור המאובטח שבו שהה, התערב גם פנס בנעשה. "תטהרו את הקפיטול", הוא דרש בשיחה נזעמת ממזכיר ההגנה בפועל כריסטופר מילר. הוא הבהיר למילר כי הקפיטול לא מאובטח ודרש לקבל ממפקדי הצבא הערכות לגבי הזמן שבו ישלימו את אבטחת הבניין.

בשעה 16:40, כעשר דקות אחרי שמפקד המשמר ווקר קיבל אישור לפרוס את הכוחות בגבעת הקפיטול, התקשרו פלוסי ושומר לראש המטות המשולבים גנרל מארק מיילי ולבכירי הפנטגון והאשימו כי "מנגנון הביטחון הלאומי ידע שהמפגינים תכננו לתקוף את הקפיטול".

על פי המסמך, רק בשעה 17:20 הגיעו 155 החיילים הראשונים והחלו לפנות את המתפרעים. בשעה 20:00 בערב נמסר רשמית כי כל בניין הקפיטול מטוהר ומאובטח.