התקלה ברשת החשמל של מתקן העשרת האורניום בנתנז היא פעולת חבלה מתוכננת של ישראל, שבוצעה על מנת לפגוע ביכולתם של האיראנים לייצר אורניום, כך דווח הבוקר (שני) בניו יורק טיימס. 

בנימין נתניהו על איראן במהלך אירוע הרמת כוסית. צילום: רועי אברהם/ לע"מ

שני גורמי מודיעין התייחסו לנזק שנוצר ואמרו כי למשטר בטהרן ייקחו תשעה חודשים לתקן את הנזק שנגרם לאתר העשרת האורניום. 

הם ציינו עוד כי ה"תקלה" נגרמה מפיצוץ גדול שהחריב לחלוטין את מערכת הכוח הפנימית העצמאית והמוגנת מאוד, המספקת צנטריפוגות תת קרקעיות המעשירות אורניום.

אתמול התייחס ראש סוכנות הגרעין האיראנית, ד"ר עלי אכבר סאלחי, לאירוע, אותו כינה "פעולת טרור מתועבת", והוסיף כי "איראן שומרת לעצמה את הזכות להגיב".

עם זאת, באיראן לא ציינו מה גרם להפסקת החשמל באתר המבוצר, שהיה יעד למתקפות קודמות. ישראל מצדה סירבה לאשר או להכחיש כי היא עומדת מאחורי המתקפה, אך גורמי מודיעין אמריקאים וישראלים טוענים כי הביצוע היה ישראלי.

יש לציין כי הניסיונות של ממשל ביידן לחדש את הסכם הגרעין עשויים להיפגע משמעותית לאחר הפעולה. איראן הודיעה כי תנקוט בפעולות חזקות יותר ויותר שאסורות במסגרת ההסכם עד לביטול הסנקציות שהטיל הנשיא דונלד טראמפ.

"איראן מגנה את המהלך הנתעב, מדגישה את הצורך של הקהילה הבינלאומית והסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית להתמודד עם הטרור הגרעיני הזה, וכן שומרת לעצמה את הזכות לנקוט פעולה נגד העבריינים, הסוכנים והמנהלים", נמסר.

לפי דיווחים בכלי תקשורת באיראן, הנשיא רוחאני הורה אמש על הפעלת צנטריפוגות מתקדמות להעשרת אורניום מדגם שהפעלתו נאסרה בהסכם מ-2015. ככל הנראה, מדובר במסר לארה"ב על רקע שיחות הגרעין שנערכו מוקדם יותר השבוע בווינה, לפיו איראן תמשיך להפר את ההסכם כל עוד לא יבוטלו הסנקציות האמריקאיות.