לפי דיווח בעיתון ה"ניו יורק טיימס", בימים האחרונים איראן סוערת עקב האפשרות ששורת המתקפות האחרונות על מתקני הגרעין האיראניים, לצד חיסול מפקדי משמרות המהפכה, עשויות להצביע על כך שרשת חשאית פועלת במדינה.

לפי הדיווח, שורת המתקפות המיוחסות לישראל הדגישה את הקלות, לכאורה, שבה הצליח, לפי דיווחים זרים, המודיעין הישראלי להגיע עמוק לגבולות איראן ולהכות שוב ושוב ביעדיה השמורים ביותר, לרוב בעזרת עריקים איראנים. גורמים רשמיים ואנליסטים איראניים טענו כי ההתקפות חשפו את פעילותה של רשת יעילה של משתפי פעולה בתוך איראן, וששירותי הביון של איראן לא הצליחו למצוא את ה"חפרפרות".

"האפשרות שהישראלים מסוגלים להכות בתוך איראן בצורה כה חצופה מביכה מאוד עבור האיראנים ומפגינה חולשה פנימית", אמר סנאם וקיל, סגן מנהל תוכנית המזרח התיכון וצפון אפריקה במכון מחקר בלונדון. 

צילום לוויין של הנזק שנגרם לאתר הגרעין בנתנז (צילום: רויטרס)
צילום לוויין של הנזק שנגרם לאתר הגרעין בנתנז (צילום: רויטרס)

כאמור, הדברים גרמו לגל פרנויה באיראן ולחילופי האשמות רבים. ראש המרכז האסטרטגי של הפרלמנט אמר כי איראן הפכה ל"מקלט למרגלים". מפקד חיל משמרות המהפכה האסלאמי לשעבר קרא לבצע "שיפוץ" במנגנוני הביטחון והמודיעין במדינה והמחוקקים דרשו את התפטרותם של בכירי הביטחון והמודיעין.

מפקד לשעבר במשמרות המהפכה דרש "טיהור" של שירות הביון, וסגן נשיא איראן, אשאש ג'הנגירי, אמר כי "על היחידה האחראית לביטחון בנתנז לתת דין וחשבון על כישלונותיה". סגן ראש הפרלמנט, אמיר חוסיין גזיזאדה האשמי, אמר לתקשורת האיראנית: "זה כבר לא מספיק להאשים את ישראל וארצות הברית במתקפות כאלה; איראן הייתה צריכה לנקות את הבית שלה".

כזכור, בסוף השבוע זהות החשוד בפיצוץ בנתנז פורסמה בטלוויזיה הממלכתית האיראנית, ששידרה תצלום של אדם והאשימה אותו בהיותו "מבצע החבלה" בפיצוץ במתקן הגרעין בנתנז בחודש שעבר. עם זאת, אך לא היה ברור מי הוא, האם פעל לבדו והאם זה בכלל שמו האמיתי. בכל מקרה, לדברי משרד המודיעין האיראני, הוא ברח מהמדינה לפני הפיצוץ.

רזא כרימי, אזרח איראני החשוד בפגיעה במתקן הגרעין בנתנז (צילום: צילום מסך מתוך הטלוויזיה האיראנית)
רזא כרימי, אזרח איראני החשוד בפגיעה במתקן הגרעין בנתנז (צילום: צילום מסך מתוך הטלוויזיה האיראנית)