בשבוע שעבר הודיעה ממשלת ניו זילנד כי תפסיק את פרקטיקת המשלוחים החיים (אוניות בעלי חיים המיובאים לשחיטה למאכל) ממניעים מוסריים, ובכך יצרה תקדים עולמי. הקש ששבר את גב הגמל היה אירוע שבו טבעה אונייה שהובילה כ־6,000 עגלים לפני כשבעה חודשים.

הארגון "ישראל נגד משלוחים חיים", המתעד ועוקב באדיקות אחר המשלוחים של בעלי חיים לישראל, מדווח כי החברה מאיחוד האמירויות, שהייתה הבעלים של האונייה שטבעה בניו זילנד, חזרה לאחרונה להוביל בעלי חיים לישראל, אחרי שאוניותיה לא נראו יותר משלוש וחצי שנים בחופי ישראל.

ממידע שהגיע לארגון עולה כי הסיבה להיעדרות הממושכת הייתה ביטול רישיון הובלת בעלי חיים מפורטוגל, מדינת היצוא העיקרית בקו, בשל התעללות קשה בבעלי החיים באוניות החברה בעבר.

כבר לפני כשבועיים הגיעה לחופי ישראל אונייה של החברה, כאשר על סיפונה יותר מ־15 אלף עגלים וטלאים, כשחלקם תועדו על ידי פעילי הארגון מדממים קשות, חלקם קרסו על רצפת המשאיות ומצבם היה נורא.

בעקבות מידע שלפיו האונייה אמורה לשוב עם משלוח חדש לישראל כבר בשבת הקרובה, כתב מייסד הארגון ירון לפידות מכתב התראה אל מנהל השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות.

"בשל הדימום האדיר, שחזר על עצמו מספר פעמים, עולה החשד כי הציוד שבו משתמשים באונייה זו מסוכן לבעלי החיים, וחלקם אף נחשפו לאלימות קשה ביותר. אנו דורשים כי תאסור על הגעת האונייה, שכבר יצאה שוב לכיווננו, מלהגיע לחופי ישראל", ציין לפידות.

הנושא עולה לאורך השנים על סדר היום בישראל, אך הצעות חוק שהוגשו במטרה להפסיק את פרקטיקת המשלוחים החיים לא הבשילו לחקיקה. לפידות אומר ל"מעריב": "מתחילת השנה פקדנו את כל 40 האוניות שהגיעו לישראל. אנחנו עדים לאכזריות כלפי בעלי החיים, שמובלים בצפיפות גבוהה ורבים מהם פצועים".

בתחילת החודש פורסמו נתוני משרד החקלאות, שלפיהם מספר בעלי החיים שהובאו לישראל במשלוחים חיים עלה מתחילת השנה ב־51% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד - 207,214 עגלים וטלאים במשלוחים חיים רק בשלושת החודשים הראשונים של 2021.