לאחר שלושה שבועות של שביתת רעב, הודיע היום (שישי) מנהיג האופוזיציה ברוסיה, אלכסיי נבלני, כי הוא יחזור לאכול לאחר שזכה לביקור של רופאים מחוץ לכלא כפי שביקש. "אני לא רוצה שאנשים יסבלו פיזית בגללי", נכתב בפוסט שפורסם בחשבון האינסטגרם שלו.

כזכור, חוקרי זכויות אדם מטעם האו"ם קראו אתמול לממשל הרוסי לאפשר מתן טיפול רפואי למנהיג האופוזיציה, אלכסי נבלני, שלטענתם, הוא נמצא בסכנת חיים. 

לדבריהם, נבלני מוחזק בתנאים קשים בתא מאובטח ונשללה ממנו האפשרות לטיפול רפואי הולם, כך טענו בהצהרתם. "אנו מפצירים ברשויות ברוסיה להבטיח לנבלני טיפול רפואי על ידי אנשים מטעמו ובנוסף, שיתפנה לקבלת טיפל רפואי כפי שעשו באוגוסט 2020", הדגישו.

גם בני בריתו של נבלני, טענו כי מצבו קשה והוא עלול למות, בעקבות שביתת הרעב בה פתח בבית הסוהר בו מרצה את עונשו. לדבריהם, הוא מתעקש לפגוש ברופאים מטעמו. זאת ועוד, עורך הדין שפגש בו בבית הכלא, ואדים קובזב, ציין כי בביקורו זיהה חבלות על גופו של נבלני ועם סימני דקירה, שככל הנראה נבעו מהאחיות שניסו ליטול ממנו דגימת דם, ללא הצלחה.

במקביל, תומכיו של מנהיג האופוזיציה יצאו להפגין ברחבי רוסיה, בעוד המשטרה המקומית השתלטה על מוקדי ההפגנות במטרה להפסיקן. בתוך כך, מאות בני אדם נעצרו.

מחאות ברוסיה על מעצר נבלני (צילום: REUTERS/Anton Vaganov)
מחאות ברוסיה על מעצר נבלני (צילום: REUTERS/Anton Vaganov)

נבלני בן ה-44 נעצר בינואר לאחר שובו מגרמניה, בתום חמישה חודשי החלמה מהרעלתו בגז עצבים. הקרמלין מכחיש את טענות נבלני ומדינות המערב בדבר מעורבות בניסיון חיסולו.

בפברואר הוא נידון לשנתיים וחצי מאסר בשל הפרת שחרורו על תנאי בעודו נרפא בגרמניה. העונש נובע מהרשעתו במעילה ב-2014, שלטענת נבלני נתפרה נגדו. בית המשפט האירופי לזכויות אדם קבע כי היא אינה חוקית, אך הרשויות ברוסיה התעלמו מהפסיקה.

נבלני הועבר בחודש שעבר מבית כלא במוסקבה למושבת עונשין בפוקרוב שבמחוז ולדימיר, 85 ק"מ ממזרח לבירת רוסיה. המתקן, המכונה IK-2, נחשב אחד הנוקשים ביותר ברוסיה. בין היתר, האסירים נדרשים לעמוד במסדרים במשך שעות ארוכות.

שבועות ספורים לאחר מאסרו, נבלני אמר כי הוא סובל מכאבים עזים בגבו וברגליו, ולא זוכה לשינה משום שהסוהרים מעירים אותו בכל שעה, לכאורה מחשש שיברח. בשבוע שעבר אמרו מקורביו של נבלני כי הוא השיל 15 ק"ג מאז שהגיע למושבת העונשין ומשקלו כעת הוא כ-76 ק"ג.