נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הצהיר היום (שבת) כי הוא מכיר  רשמית בהרג ההמוני של הארמנים במהלך מלחמת העולם הראשונה כרצח עם. במהלך ההצהרה אמר כי "איננו עושים זאת על מנת להטיל אשמה, אלא משום שאנחנו מחויבים למנוע הישנותן של זוועות כאלה בעתיד".

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן התייחס להצהרה: "הפיכת ההכרה ברצח העם לאמצעי התערבות נגד טורקיה לא מועילה לאף אחד". הוא הוסיף כי "ההכרה האמריקאית ברצח העם הארמני היא פוליטית, מה שמאחד את הטורקים והארמנים הוא לא האינטרסים אלא הקשר ההדוק עם המדינה".

שר החוץ של טורקיה הגיב גם הוא לדברים ואמר כי "טורקיה מתנגדת לחלוטין להחלטת ארה"ב להכיר ברצח העם הארמני".

כזכור, הבית הלבן מסר אתמול כי ביידן שוחח לראשונה מאז נכנס לתפקיד ארדואן והשניים הסכימו להיפגש בפסגת נאט"ו ביוני. 

לפני כשנה, כשהיה עוד מועמד לנשיאות, ציין ביידן את הרג הארמנים והבטיח לתמוך במאמצים להכיר במעשי הטבח בתור רצח עם. עד כמיליון וחצי ארמנים נטבחו בשנותיה האחרונות של האימפריה העות'מאנית, שעל חורבותיה קמה טורקיה. "היום, אנחנו זוכרים את הזוועות שנעשו לארמנים במהלך רצח העם הארמני. אם אבחר, אני מבטיח לתמוך בהצעה המכירה ברצח העם הארמני ואשים בראש סדר העדיפויות קידום של זכויות אדם אוניברסליות", צייץ אז ביידן.

טורקיה מכירה בכך שארמנים רבים שחיו בתחומי האימפריה נהרגו בעימותים עם כוחות עות'מאניים במהלך מלחמת העולם הראשונה, אך היא טוענת שהמספרים היו נמוכים בהרבה ומכחשיה שמעשי ההרג היו שיטתיים ומהווים רצח עם.

במשך עשורים ארוכים, הצעות להכיר ברצח העם הארמני נתקעו בקונגרס ונשיאי ארצות הברית נמנעו משימוש במונח זה בשל החשש לפגיעה ביחסים עם טורקיה, החברה עמה בנאט"ו, ולאור לחץ רב מצדה של אנקרה. שר החוץ של טורקיה, מבלוט צ'בושואלו, הזהיר בשלישי כי הכרה ברצח העם תפגע עוד יותר ביחסים המתוחים עם ארצות הברית.

משרד החוץ מסר בתגובה להכרזתו של ביידן כי "מדינת ישראל מכירה בסבל הנורא ובטרגדיה של העם הארמני. במיוחד בימים אלו מוטלת עלינו ועל מדינות העולם האחריות לוודא כי אירועים כאלו לא יישנו".

יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, אמר כי "אמירה מוסרית חשובה של הנשיא ביידן. אמשיך להיאבק למען הכרה ישראלית ברצח העם הארמני, זו האחריות המוסרית שלנו כמדינה היהודית".

גם יו"ר סיעת מרצ, ח"כ תמר זנדברג, התייחסה להכרה של ביידן: "זוהי הכרה היסטורית באחד הפשעים המתועבים של האנושות. הגיע הזמן שגם ישראל תתנקה מהאינטרסים הפוליטיים, תפעל למען הצדק הבסיסי ביותר - ותכיר ברצח העם הארמני. אסור שמדינת העם היהודי תיתן יד לניסיונות למחוק את ההיסטוריה".