קרוב ל-40% מהציבור הבריטי חושבים שראש הממשלה בוריס ג'ונסון והמפלגה השמרנית הם מושחתים - כך עולה מסקר חדש שפורסם היום (ראשון) בבריטניה. זאת, ברקע חילופי האשמות בין ג'ונסון לבין יועצו הקרוב לשעבר, דומיניק קמינגס, שמתכוון להאשים את ראש הממשלה באחריות למותם של עשרות אלפי בני אדם במגפת הקורונה.

קמינגס היה אחד האישים המקורבים ביותר לג'ונסון ונחשב לרוח החיה מאחורי קמפיין הברקזיט בשנת 2016, שג'ונסון היה מהמובילים שלו. אחרי שג'ונסון נכנס ללשכת ראש הממשלה, הצטרף אליו קמינגס והוביל את הרפורמה בשירות הציבורי. ג'ונסון הגן על יועצו הקרוב גם כאשר נקרא להדיח את קמינגס בשל הפרת ההנחיות של סגר הקורונה בשנה שעברה, אולם בנובמבר האחרון נאלץ קמינגס להתפטר אחרי מאבק כוחות נגד קארי סימונדס, ארוסתו של ג'ונסון.

בשבוע שעבר, פורסמו בתקשורת תכתובות ווטסאפ מהשנה שעברה בין ג'ונסון לבין המיליארדר סר ג'יימס דייסון, שהעביר את עסקיו מבריטניה לסינגפור בשל הברקזיט. מהתכתובות עולה כי ראש הממשלה הבטיח ל"מלך שואבי האבק" כי העובדים שלו לא יצטרכו לשלם מס גבוה יותר אם יחזרו לבריטניה כדי לבנות מכשירי החייאה למערכת הבריאות.

במשרד ראש הממשלה פתחו בחקירה וגורמים בדאונינג 10 הצביעו על קמינגס כמי שהדליף את השיחות. קמינגס הכחיש זאת בתוקף ופרסם ביום שישי פוסט נרחב שבו טען כי ג'ונסון החליט להפסיק את חקירת ההדלפה מאחר שהיא עלולה לסבך את אחד ממקורביה של סימונדס. כמו כן, קמינגס טען כי ג'ונסון ניסה לשכנע תורמים של המפלגה השמרנית לשלם עבור שיפוצים בדאונינג 10.

היום דיווחו כלי התקשורת כי קמינגס גם מתכוון להציג "ראיות" שיטילו על ג'ונסון את האחריות למותם של עשרות אלפי בני אדם בגל השני של מגפת הקורונה. לפי הפרסומים, קמינגס יטען בשימוע בוועדה של הפרלמנט בחודש הבא כי ג'ונסון אמר שהוא לא מוכן לעוד סגרים, גם אם המחיר הוא עוד גופות. "לדומיניק יש עותקים של הכל והוא יודע איפה כל הגופות קבורות", אמר מקורב לקמינגס.

בסביבתו של ג'ונסון הכחישו את האשמותיו של קמינגס וכינו אותו "סקסיסט ונבזי". השרה לסחר בינלאומי, ליז טראס, התעקשה היום כי ג'ונסון שילם בעצמו את כל ההוצאות של שיפוץ המעון הרשמי והתריסה כי קמינגס מנסה לגרום "להסחת דעת" מול ההצלחה הגדולה של חיסוני הקורונה.

כאמור, סקר שפורסם היום באובזרבר הבריטי, ונערך עוד לפני ההאשמות של קמינגס בסוף השבוע, הראה כי 37 אחוז מהציבור סבורים שג'ונסון הוא מושחת לחלוטין או במידה רבה, לעומת 31 אחוז שאמרו כי הוא נקי, ו-38 אחוז אמרו כי כל המפלגה השמרנית היא מושחתת. למרות זאת, השמרנים מחזיקים בפער של 11 אחוז על פי הלייבור בהעדפה בבחירות.

מנהיג הלייבור, קיר סטרמר, שב היום על דרישתו לחקירה מלאה על התנהלותו של ג'ונסון. "זו סוגיה של הגינות, זה נוגע לכסף של משלמי המסים. בכל יום, יש עוד ראיות לשחיתות הזו. למען האמת, זה מסריח", אמר בשיחה עם הבי-בי-סי. "אם אין פה כלום, אז תפרסמו הכל, תסכימו לחקירה מלאה. אור השמש הוא המטהר הטוב ביותר".