הארגון הבינלאומי "משמר זכויות האדם" פרסם היום (שלישי) דוח שמאשים את ישראל במדיניות אפרטהייד נגד פלסטינים ונגד המיעוט הערבי בקרבה, וטען כי מדובר ב"פשע נגד האנושות". משרד החוץ דחה את הטענות והאשים את הארגון באג'נדה אנטי ישראלית ובניסיון לקדם חרמות על ישראל.

הדוח, בן 213 עמודים, סקר "מעשים ומדיניות ספציפית" ובחן האם הם מהווים אפרטהייד כפי שמגדיר החוק הבינלאומי. הדוח הצביע על הגבלות ישראליות על תנועה פלסטינית ועל תפיסת אדמות בבעלות פלסטינית להתיישבות יהודית בשטח שנכבש במלחמת ששת הימים ב-1967, כדוגמאות למדיניות של פשעי אפרטהייד ורדיפה. 

"בכל רחבי ישראל והשטחים הפלסטיניים, חיפשו הרשויות הישראליות דרכים לשמור על שליטה על פלסטינים, על ידי הפעלת שליטה על אדמות ודמוגרפיה לטובת ישראלים יהודים", נכתב בדוח. "ברחבי האזורים הללו, וברוב תחומי החיים, הרשויות הישראליות מעניקות לישראלים בשיטתיות טובות-יתר ומפלות פלסטינים לרעה". 

בין היתר, ציין הדוח אמצעים כמו מחסומי תנועה, בקרת מסחר, מעצרים מנהליים, הקמת התנחלויות, סיפוח חד צדדי ותקיפות אזרחיות נגד פלסטינים מצד מתנחלים. "על בסיס זה, הדוח מגיע למסקנה שפקידים ישראלים ביצעו פשעים נגד האנושות של אפרטהייד ורדיפה, כהגדרתם במסגרת אמנת האפרטהייד משנת 1973 ואמנת רומא משנת 1998".

כאמור, משרד החוץ של ישראל דחה את הטענות כ"מופרכות ושקריות כאחד", האשים את הארגון ב"אג'נדה אנטי ישראלית" וטען כי "במשך שנים ביקשה הקבוצה לקדם חרמות נגד ישראל".

נשיא הרשות הפלסטינית אבו מאזן בירך על הדוח ומסר: "על הקהילה הבינלאומית להתערב בדחיפות, בין היתר על ידי הקפדה כי מדינותיהם, ארגוניהם וחברותיהם אינם תורמים בשום צורה לביצוע פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות בפלסטין".

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, מסר בתגובה לדוח: "היום התפרסם דוח חשוב שחושף את המציאות הקשה של הפלסטינים החיים תחת כיבוש מתמשך. דוחות המבקרים את מדיניות ישראל כלפי הפלסטינים גוררים תמיד תגובות דומות: ויכוח עם הטרמינולוגיה אך לא עם עצם המעשים". 

"אני קורא לכל האזרחים הדמוקרטים במדינה לפעול באומץ, להישיר מבט אל העובדות, ולהתנגד למעשים עצמם: להפקעת קרקעות, לגבלות על חופש התנועה, למעצרי ילדים ומעצרים מנהליים המוניים, להתנחלות ממוסדת, ולכינון בפועל של שתי מערכות חוק שונות על ישראלים ופלסטינים בגדה. מול כל אלה, הפתרון הצודק היחיד הוא הקמת מדינה פלסטינית לצד ישראל וכינון של שלום, שוויון, דמוקרטיה וצדק חברתי לכולם."

ח"כ עופר כסיף מסר: "התשובה לאפרטהייד ולפשעי הכיבוש היא שותפות יהודית-ערבית של רודפי צדק ואוהבי שלום. מכונת ההסתה של הממשלה מפחידה את הציבור מעצמאות פלסטינית, אך האמת חזקה מן השקר - רק עצמאות פלסטינית לצד ישראל תפסיק את האפרטהייד והטיהור האתני, תבטיח שלום, ביטחון, שכנות טובה ושגשוג לכל יושבי הארץ".

ח"כ עאידה תומא-סלימאן מסרה: "הגיע הזמן לקרוא לפשע בשמו - אם זה נראה כמו אפרטהייד ונשמע כמו אפרטהייד. אז זה אפרטהייד. דוח המחקר של HRW נותן הכשר משפטי מפורט למה שאנחנו יודעים שנכון על הקרקע כבר שנים – ישראל מבצעת רדיפה ומיישמת אפרטהייד מול הפלסטינים".

"ההיגיון הבסיסי של עליונות יהודית הוא מה שמניע את כלל העוולות הישראליות: מגזל הקרקעות של הכיבוש ומפעל ההתנחלויות, עובר דרך השליטה הצבאית על הפלסטינים, וכלה בחוק הלאום שמייצר מדרג בין אזרחים סוג א׳ לאזרחים סוג ב׳. ההיגיון המניע את כל הפרקטיקות האלה הוא התפיסה שליהודים יותר זכויות מלערבים. שהיהודים הם השולטים, והפלסטינים הם במקרה הטוב אורחים ובמקרה הרע אויבים". 

היא הוסיפה: "הדוח המפורט של HRW הוא נקודת מפנה ביחס של הקהיליה הבינלאומית לפשעים של ישראל, ויחד עם החקירה בבית הדין בהאג הוא מסמן כיוון מאוד ברור של הוקעה בינלאומית של הכיבוש הישראלי. ההתנגדות לכיבוש ולאפרטהייד היא המשימה המובילה של כל מי שמאמין בשלום וזכויות אדם מקרב שני העמים".

ארגון בצלם כינה את הדוח "קריאת השכמה דחופה" ומסר: "בצלם מברך על הניתוח המשפטי פורץ הדרך של משטר האפרטהייד הישראלי שמפרסם היום ארגון Human Rights Watch. ממצאיו המדאיגים של הארגון, המבוססים על מחקר מדוקדק של המציאות המתפתחת בין הים לירדן, הם בגדר קריאת חובה עבור כל מי שרוצה להבין לאשורם את השליטה הישראלית על הפלסטינים ואת דיכויים השיטתי בידי ישראל".
 
"עד היום, הקהילה הבינלאומית סירבה ברובה להכיר במציאות של משטר האפרטהייד הישראלי. במקום זאת, היא העדיפה להמשיך ולהעמיד פנים כי ייתכן שהסף הנדרש לקיום אפרטהייד אכן ייחצה ביום מן הימים, אך רק במועד לא מוגדר כלשהו, שייוותר תמיד בעתיד הרחוק. לפיכך, "הסף נחצה" - שמו הקולע של הדו״ח של ארגון Human Rights Watch - צריך לשמש כיום כקריאת השכמה דחופה לקהילה הבינלאומית, לנקוט סוף סוף בפעולה ממשית נגד משטר האפרטהייד ובתמיכה בזכויות האדם, בדמוקרטיה ובצדק".