צפון אירלנד מציינת היום (שני) 100 שנה להקמתה, ללא אירועים רשמיים של מגבלות הקורונה ובצל הרצון להימנע ממחלוקות בין שתי הקהילות היריבות, שעדיין מחזיקות בחזון שונה לגבי עתידו של החבל.

ב-3 במאי 1921, נכנס לתוקפו חוק הפרלמנט של אירלנד, אשר חילק את אירלנד לשתי ישויות עם בתי פרלמנט נפרדים. ששת המחוזות בעלי הרוב הפרוטסטנטי בצפון האי הפכו לצפון אירלנד, בעוד ש-26 המחוזות הנותרים נקראו "אירלנד הדרומית". כשבעה חודשים מאוחר יותר, נחתמה האמנה האנגלו-אירית שסיימה את מלחמת העצמאות והביאה להקמתה של המדינה האירית החופשית שכללה את 26 המחוזות.

המחלוקת על הגבול גבתה אלפי קורבנות, מרביתם בשלושת העשורים של הסכסוך האלים (הטראבלס) בשנים 1969 עד 1998, בעימותים בין הקהילה היוניוניסטית ששואפת להישאר תחת הכתר הבריטי לבין הקהילה הרפובליקנית-לאומנית שרוצה להביא לאיחוד מחדש של שני חלקי האי. על אף ששתי הקהילות משתפות פעולה בשלטון המקומי של צפון אירלנד מאז הסכם יום שישי הטוב של 1998, הן עדיין חלוקות בשאלה לגבי עתידו של החבל.

במאי 1921 לא היו חגיגות גדולות ורשמיות כאשר חלוקת האי נכנסת לתוקף, וגם הפעם יום השנה מתקיים בצניעות. מגבלות הקורונה מונעות אירועים המוניים, אולם גם הרגישות הפוליטית בין היוניוניסטים לבין הלאומנים מנעה הידברות על גיבוש תוכניות לציון התאריך ההיסטורי.

למרות זאת, ממשלת בריטניה השקיעה שלושה מיליון פאונד בשורה של אירועים לאורך השנה הקרובה. בין השאר, יתקיימו ועידת השקעות, קונצרט ותפילה חגיגיים ואירוע בבניין עיריית בלפסט לציון 100 שנה לפתיחת הפרלמנט המקומי ביוני 1921. כל בתי הספר בצפון אירלנד ינטעו עץ, ורד מיוחדת שהוכנה בצפון אירלנד תישתל בגינה של המלכה ויושקו עשרות פרויקטים קהילתיים.

בהודעה שפרסמה הבוקר המלכה אליזבת השנייה, היא ציינה כי "יום השנה הזה מזכיר לנו את ההיסטוריה המורכבת שלנו ומספק לנו הזדמנות לחשוב על האחדות שלנו ועל הגיוון שלנו". "ברור שאסור לקחת את הפיוס, השוויון וההבנה ההדדית כמובנים מאליהם והם מצריכים חוזק ומחויבות מתמשכים", אמרה. "לאורך דורות, תושבי צפון אירלנד בחרו לבנות חברה כוללנית, משגשגת ומלאת תקווה, מחוזקת בהישגים של תהליך השלום".

גם ראש הממשלה, בוריס ג'ונסון, קרא "לעצור ולחשוב על ההיסטוריה המורכבת של מאה השנים האחרונות". "תושבים בכל רחבי צפון אירלנד, הרפובליקה של אירלנד והממלכה המאוחדת וברחבי העולם יגשו ליום השנה הזה בדרכים שונות ועם נקודות מבט שונות", מסר. "מדובר ברגע של הרהור משותף, אבל זו גם הזדמנות חשובה להתאחד ולחגוג את צפון אירלנד ולבנות עתיד טוב יותר ובהיר יותר עבור כל תושביה".