התייצבו מאחורי הקונספירציה: חברי המפלגה הרפובליקנית בבית הנבחרים הדיחו היום (רביעי) את ליז צ'ייני מתפקיד יו"ר הסיעה בבית הנבחרים בשל סירובה לתמוך בטענות הבלתי מבוססות של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ על הזיופים בבחירות, עדות נוספת לשליטה המוחלט של טראמפ במפלגה. "לא אשתוק כאשר המפלגה מעצימה את השקרן", הצהירה צ'ייני לפני ההצבעה.

בהצבעה קולית, ולא שמית, בישיבה סגורה שקיימו הצירים הרפובליקנים בבית הנבחרים לפני זמן קצר, הוחלט שצ'ייני, שמשמשת חברת הקונגרס היחידה מטעם ואיומינג מאז 2017, תודח מראשות הסיעה, התפקיד השלישי בחשיבותו במפלגה בבית הנבחרים.

לפני ההצבעה, שלח טראמפ מסר אחרון שנועד למנוע "טעויות" מצד צירי המפלגה. "לרפובליקנים בבית הנבחרים יש הזדמנות נהדרת להיפטר ממנהיגה עלובה, שמדבררת את עמדות הדמוקרטים, מחרחרת מלחמה ואדם בלי שום אישיות ולב", כתב בבלוג האישי שלו.

דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

אמש, לקראת ההצבעה, התייצבה צ'ייני לנאום נוקב באולם בית הנבחרים שבו יצאה נגד טראמפ  ונאמניו בקונגרס שהולכים אחריו בעיניים עצומות. "כל אחד מאתנו נשמע אמונים לפעול על מנת למנוע מהדמוקרטיה שלנו להיפרם. זה לא קשור למדיניות, לא קשור למפלגתיות. זו החובה שלנו כאמריקאים", הצהירה בהתרגשות.

"להישאר בשקט ולהתעלם מהשקר מעצים את השקרן", המשיכה צ'ייני. "אני לא אשתתף בזה. אני לא אשען לאחור ואצפה בדממה כיצד אחרים מובילים את המפלגה שלנו במורד הדרך שנוטשת את שלטון החוק ומצטרפים למסע הצלב של הנשיא לשעבר כדי לערער את הדמוקרטיה שלנו".

צ'ייני, בתו של סגן הנשיא לשעבר דיק צ'ייני, הייתה בין עשרת הרפובליקנים שהצביעו בעד הדחתו של הנשיא לשעבר, דונלד טראמפ, בשל ההסתה שהובילה להסתערות תומכיו על גבעת הקפיטול ב-6 בינואר. בעקבות זאת, היא ליעד להתקפות מצד נאמניו של הנשיא לשעבר שקראו להדחתה. היא הצליחה לשרוד הצבעת אי אמון בפברואר שהסתיימה עם 145 מתנגדים להדחתה מול 61 תומכים.

בשבוע שעבר, פרסמה צ'ייני מאמר בוושינגטון פוסט שבו יצאה נגד התמיכה בהמשך טענות הקונספירציה של טראמפ על גניבת הבחירות לנשיאות. "אנחנו הרפובליקנים צריכים לשמור על עקרונות שמרניים אמיתיים ולהתרחק מפולחן האישיות המסוכן והאנטי דמוקרטי של טראמפ", כתבה.

המאמר הגביר את התסיסה בתוך המפלגה וגם יו"ר המיעוט הרפובליקני, קווין מקארתי, שהתנגד להדחתה של צ'ייני בפברואר, שינה את עמדתו והודיע כי הוא תומך בסילוקה מהתפקיד וקרא למנות במקומה את אליזה סטפניק, חברת קונגרס מניו יורק שידועה בתמיכתה הנלהבת בטראמפ.

"הבעיה היא שאי אפשר שתהיה לנו יו"ר סיעה רפובליקנית שמדקלמת ללא הרף את העמדות הדמוקרטיות", אמר חבר בית הנבחרים מאוהיו, ג'ים ג'ורדן, אחד התומכים הבולטים של טראמפ במפלגה. "לא יכולה להיות יו"ר סיעה שנוקטת בעמדות שמנוגדות ב-90 אחוז לעמדות הרפובליקניות".