ג'יימס קוורלי, השר לענייני המזרח התיכון וצפון אפריקה במשרד החוץ הבריטי, הטיל על חמאס את האחריות לסבב האלימות הנוכחי, אולם קרא לישראל לפעול על פי החוק הבינלאומי בעת שהיא מיישמת את זכותה להגנה עצמית.

"אנחנו צריכים להכיר בכך שהרקטות נורו מעזה לפני התגובה הישראלית של תקיפת מטרות ברצועה", אמר. "הזרוע הצבאית של חמאס היא ארגון טרור רשום בבריטניה, ואין שום סיבה לגיטימית לירי של הרקטות האלה. דרשנו מהם להפסיק את זה".

תקיפת מטה המודיעין של חמאס. צילום: דובר צה"ל

קוורלי הוסיף: "לישראל יש זכות להגן על עצמה, אבל אנחנו מצפים שהיא תעשה את זה תוך ציות לחוק ההומניטרי הבינלאומי, תצמצם את מספר הקורבנות האזרחיים ותפעל באופן פרופורציונלי".

לפי קוורלי, בריטניה ושותפותיה פועלות לסיום העימות בדרכים דיפלומטיות. "אף אחד לא מעמיד פנים שמדובר במצב פשוט", אמר. "המצב מורכב ורגיש, אבל נשתתף בכל מאמץ כדי לשוב לשיתוף פעולה ולשלום".

בערים רבות בעולם נמשכות ההפגנות הנגדיות בעד ישראל ובעד הפלסטינים. בצרפת פינו כוחות המשטרה מפגינים פרו־פלסטינים שקיימו מחאה תחת הכותרת "להגן על הפלסטינים בירושלים", ונמסר כי נשיא התאחדות הסולידריות עם פלסטין בצרפת ברטן היילברון נעצר בגין קיום "הפגנה אסורה בכביש ציבורי".

גם הפדרציה היהודית בצפון אמריקה ארגנה עצרות תמיכה בישראל בערים שונות ברחבי ארה"ב. "בישראל מתרחשים אירועי אלימות וטרור", אמר דיוויד הלר, יו"ר הפדרציה בקליבלנד בהפגנה בהשתתפות כ־500 בני אדם. "דמיינו שזה היה קורה באנגליה או בצרפת - מה הייתה התגובה של הממשלות האלה בזמן כזה. ישראל חייבת להגן על עצמה, ואנחנו לא יכולים לאפשר יותר את הסטנדרט הכפול הזה".

אנלנה ברבוק, מועמדת מפלגת הירוקים לתפקיד קנצלרית גרמניה, הביעה תמיכה חד־משמעית בישראל, והדגישה כי לביטחונה חשיבות רבה לגרמניה. "אני מגנה את התקפות הרקטות המתמשכות נגד ישראל באופן מוחלט", אמרה, "אנחנו ניצבים לצד הישראלים בשעות הקשות האלה".

ברבוק גינתה גם אירועים אלימים שהתרחשו בגרמניה על רקע הלחימה. "כאשר דגלי ישראל מועלים באש מול בתי כנסת או אבנים מושלכות לעבר מקומות תפילה יהודיים, עלינו להרים את קולנו", הדגישה. "לאנטישמיות אין מקום בגרמניה, ועלינו להילחם בה נחרצות".

שגריר ישראל לארה"ב ולאו"ם גלעד ארדן שלח מכתב תלונה רשמי למועצת הביטחון ולמזכ"ל האו"ם, ובו דרש לגנות את התקפות הטרור מעזה ולהביע תמיכה בזכותה של ישראל להגן על עצמה. "חמאס, שנתמך גם על ידי איראן, אחראי להתקפות הרצחניות נגד ישראל תוך שהוא מבצע פשע מלחמה כפול", כתב ארדן.

מנהיגי החמאס יחיא סינוואר ואסמאעיל הנהיה (צילום: חסן ג'די, פלאש 90)
מנהיגי החמאס יחיא סינוואר ואסמאעיל הנהיה (צילום: חסן ג'די, פלאש 90)


"הוא יורה באופן מכוון טילים על אזרחי ישראל מתוך שכונות אזרחיות, תוך שימוש באוכלוסייה כמגינים אנושיים. חמאס מציג את עצמו כ'מגן ירושלים והמקומות הקדושים', אך מדובר כמובן בשקר. זה ברור כי הארגון הוביל בכוונה להסלמה באלימות ובטרור, והוא שמח לשלם מחיר של הרוגים בשני הצדדים כדי לחזק את עצמו פוליטית. ישראל נקטה מספר רב של צעדים כדי להימנע מהסלמה, אך אלו נענו בהתקפות טרור מצד חמאס, כולל ירי רקטות לעבר ירושלים וערים נוספות בישראל". מועמדת הירוקים לתפקיד הקנצלרית: "ניצבים לצד ישראל בשעות הקשות".