מרוקו סגרה היום (רביעי) את הגבול עם המובלעת הספרדית של קואטה אחרי שבימים האחרונים אפשרה לאלפי מהגרים בלתי חוקיים, בהם קטינים רבים, לחצות את הגבול ואילצה את ממשלת ספרד לשלוח כוחות צבא לאזור.

כ-8,000 מהגרים, רבים מהם צעירים וקטינים ללא ליווי מבוגר, נכנסו לקואטה מאז יום שני אחרי שעברו מעל גדר הגבול או ניצלו את השפל של מי הים. כוחות הביטחון המרוקניים לא הפריעו למהגרים וחלק מהמקרים אף תועדו אנשי משמר הגבול מאפשרים בעצמם למהגרים להיכנס למובלעת. ההערכות הן שמדובר בצעד תגובה של מרוקו אחרי שספרד אפשרה לברהים ע'אלי, מנהיג חזית פוליסריו שנאבקת על עצמאות סהרה המערבית ממרוקו, להיכנס לקבלת טיפול רפואי.

ראש ממשלת ספרד, פדרו סנצ'ז, שלח כוחות צבא למובלעת והם סייעו למשמר הגבול הספרדי לפנות יותר ממחצית מהמהגרים חזרה לשטח מרוקו, תוך שימוש באלות ובגז מדמיע. הממשלה גם הודיעה על כוונתה להעביר מאות ילדים לתוך ספרד בניסיון להפחית את העומס על מתקני הכליאה בקואטה. "אנחנו נחזיר את הסדר לעיר ולגבולותיה", הצהיר סנצ'ז. "ההגעה הפתאומית הזו של מהגרים בלתי חוקיים מהווה משבר חמור עבור ספרד ועבור אירופה".

מרוקו מחתה על הצעד הספרדי והשיבה את השגריר שלה במדריד להתייעצויות. אולם היום שינתה הממשלה ברבאט את עמדתה וסגרה את הגבול. בעקבות זאת, מאות מהגרים נוספים שקיוו לעבור לתוך קואטה נאלצו לחזור על עקבותיהם.

המשבר הגביר את הביקורת של האופוזיציה על ממשלתו של סנצ'ז. מנהיג מפלגת העם השמרנית, פבלו קסאדו, האשים כי מדובר ב"כאוס של הממשלה", וזאת אחרי ששוחח עם סנצ'ז והסכים להפגין חזית אחידה. בתגובה אמר סנצ'ז: "אתה מנצל אסון כדי להפיל את הממשלה".

מנהיג מפלגת הימין הקיצוני ווקס, סנטיאגו אבסקל, התייצב בקואטה והצהיר כי "אנחנו ניצבים מול פלישה מתוכננת" וכי זו "תוצאה של חוסר היכולת של הממשלה שנכנעה בגבול הדרומי שלנו". הוא אף איים להסיר את תמיכתו בממשלה של חבל אנדלוסיה אם היא תסכים לקבל לשטחה חלק מהקטינים.