נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר במהלך הלילה (בין שישי לשבת) במסיבת עיתונאים שקיים עם מקבילו הדרום-קוריאני, מון ג'יאה אין, כי "לא חל שינוי בהתחייבותה של המפלגה הדמוקרטית לביטחון מדינת ישראל". הוא הדגיש את תמיכתה ארוכת השנים של המפלגה ב"פתרון שני מדינות כדרך לסיום הסכסוך בין ישראל לפלסטינים". כאשר נשאל אודות ההתנגדות ההולכת וגוברת במפלגתו לתמיכה הממושכת בישראל, הסביר הנשיא האמריקאי: "המפלגה שלי עדיין תומכת בישראל".

"בכל מקרה, לא יהיה שלום עד שהאזור כולו יכיר בזכותה של ישראל לקיום כמדינה יהודית עצמאית", הוסיף, "אין שינוי במחויבותי לביטחון ישראל, אנחנו זקוקים לפתרון שתי המדינות", הדגיש עוד. בהמשך מסיבת העיתונאים התייחס לשיחתו עם אבו מאזן, ראש הרשות הפלסטינית, ואמר: "אנחנו הולכים לספק ביטחון לגדה המערבית, חידשנו את המחויבות הביטחונית והכלכלית שלנו לאלו המתגוררים בה". לדבריו, הוא מעוניין לייצר "חבילת תמיכה גדולה" ביחד עם מדינות נוספות, במטרה לבנות מחדש את רצועת עזה, מבלי לאפשר לחמאס לבנות מחדש את מערכות הנשק שלהם".

מימדי ההרס בעזה. צילום: רשתות ערביות

ביידן התייחס לעימות בערים המעורבות, ובעיקר לאלו המתרחשים מזה ימים רבים בירושלים: "חשוב מאוד שהם יפסיקו את הלחימה הבין-קהילתית הזו בירושלים, המתרחשת בין גורמים קיצוניים משני הצדדים - הדבר חייב להסתיים". הוא נשאל על שיחותיו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, סירב להתייחס אליהן באופן ישיר, והשיב כי "אחת הסיבות שבגללן הצלחנו להשיג הפסקת אש תוך 11 ימים היא עצם כך שלא עשינו מה שאחרים עשו".

"אני לא מדבר על הדברים שאני אומר לאנשים בשיחות פרטיות, ואני לא לא מדבר על משא ומתן שמתקיים באופן פרטי", הסביר, תוך שהוא מזכיר את מבצע "צוק איתן" שהתרחש בין ישראל לחמאס בשנת 2014, ונמשך 56 ימים. "אני מתפלל לכך שהפסקת האש הזו תחזיק מעמד, ואני סומך על דברי נתניהו - הוא מעולם לא הפר את הבטחתו כלפי", הוסיף הנשיא האמריקאי, "הבהרתי שחיוני שהפלסטינים החיים בגדה המערבית יהיו מאובטחים, ושאבו מאזן יוכר כמנהיג הפלסטינית - מה שהוא כיום".

אבו מאזן (צילום: פלאש 90)
אבו מאזן (צילום: פלאש 90)

הוא המשיך וציין כי "חמאס הוא ארגון טרור, אנחנו מכירים בזה, אבל זה לא אומר שאנחנו לא צריכים להיות ברצועת עזה, לבנות אותה מחדש ולסייע לאנשים החפים מפשע שנפגעו". ביידן התעקש כי "אנחנו מתייחסים לאזרחי ישראל - בין אם הם ערבים ובין אם הם יהודים באותה המדינה", והדגיש כי "האלימות המתמשכת במזרח ירושלים חייבת להסתיים". בסיום דבריו ציין כי קיים "שיחות ממושכת עם נשיא מצרים עבד פתח א-סיסי" והוסיף כי "הם עשו עבודה ראויה לשבח בכך שהצליחו להביא את חמאס לשולחן הדיונים, ולהביא אותם להסכים להפסקת אש".