מפגינים פרו ישראלים ופרו פלסטינים התייצבו אלה מול אלה ביום חמישי בערב כדי להביע תמיכתם בצדדים היריבים בלחימה ברצועת עזה. בסרטונים שפורסמו נראתה קבוצה של מפגינים פרו פלסטינים תוקפת במשך דקות ארוכות צעיר יהודי בצומת של רחוב 48 עם השדרה השביעית.

"ראיתי פתאום מישהו רודף אחריי", שחזר הקורבן, ג'וזף בורגן (29) מלונג איילנד, שסיפר כי הוא איבד את ראייתו למשך שעות אחדות אחרי שהתוקפים ריססו גז מדמיע לתוך עיניו. "הם הכו אותי באגרופים, בעטו בי, הכו אותי עם קביים, עם תמרורים. הם אמרו 'יהודי מלוכלך, שישראל תזדיין, תחזור לארץ שלך!'".

משטרת ניו יורק מסרה אמש כי ואסים עוואדה (23) מברוקלין נעצר והוגש נגדו כתב אישום על פשע שנאה של תקיפה. בתמונות מההפגנה, הוא נראה מדדה על קביים ולבוש חולצה שעליה נכתב "פלסטין". כוחות המשטרה עדיין מחפשים אחרי מעורבים נוספים בהתקפה האלימה.

העיתונאי היהודי, אלכס זלדין, סיפר כי כאשר עשה קניות לשבת באפר ווסט סייד בניו יורק ביום שישי, זיהו שני צעירים את הכיפה על ראשו וצעקו לעברו קריאות אנטישמיות ואיומים."אני 1.82 מטרים ושוקל 90 ק"ג. אף אחד לא רוצה להתעסק אתי. תחשבו מה קורה ליהודים אחרים", אמר. 

עדות נוספת הייתה של לוקה לואיס, השוער היהודי של קבוצת ניו יורק רד בולס, שכתב באינסטגרם כי ביום חמישי בערב ניגשו אליו כמה פלסטינים ברחוב בניו יורק ושאלו אם הוא יהודי בעת ששלפו סכינים. "ברור שאמרתי לא", אמר לואיס. "הבחור הביט עליי בגועל בעיניו ואמר 'טוב'. הסתובבתי חזרה ואמרתי לו 'מה אם הייתי יהודי?'. הם התקרבו אליי ואותו בחור אמר 'הייתי קורע לך את הצורה והורג אותך'".

הפגנות פרו פלסטיניות (צילום: REUTERS/Laura Hasani)
הפגנות פרו פלסטיניות (צילום: REUTERS/Laura Hasani)

כמו כן, נערכים חיפושים אחרי חשוד נוסף בתקיפתה של מפגינה יהודייה נוספת, מליסה מטל (55), שסובלת מכוויות בגבה אחרי שהושלך לעברה זיקוק ממכונית נוסעת, כחצי שעה לפני פציעתו של בורגן. המשטרה פרסמה צילום של החשוד, כשהוא עוטה כאפייה שמסתירה את פניו, ונמסר כי מדובר בחקירה של פשע שנאה.

ראש העיר, ביל דה בלזיו, גינה את ההתקפות ואמר כי "אין מקום לאנטישמיות". "זה דוחה ובלתי מתקבל", אמר. "אני רוצה שכל תושבי ניו יורק יידעו: ביצענו מעצרים ויהיו עוד בהמשך. אנחנו לא נעצום את עינינו, נפעל בכל הכוח".

מושל ניו יורק, אנדרו קואומו, הנחה את כוח המשימה לפשעי שנאה במשטרת המדינה לסייע בחקירה של ההתקפה נגד בורגן. "אני מגנה באופן חד משמעי את ההתקפות הברוטליות על ניו יורקרים יהודים ואנחנו לא נסבול הטרדה ואיומים אנטישמיים אלימים", אמר. "ניו יורק היא ביתם של אנשים מכל הדתות והרקעים - כולם חייבים להיות מסוגלים להסתובב ברחובות בבטחה".

על פי הליגה נגד השמצה, במהלך ימי המבצע בעזה התקיימו עשרות הפגנות נגד ישראל ברחבי ארה"ב ודווח על לפחות 193 תקריות אנטישמיות, לעומת 131 אירועים בשבוע שקדם ללחימה. כמו כן זוהו עשרות אלפי ציוצים אנטישמיים בטוויטר, רבים מהם השתמשו בביטוי "היטלר צדק".