אסון כבד באיטליה: עמית בירן וטל פלג-בירן, זוג ישראלים שהתגורר בפאביה, בנם בן השנתיים תום בירן, וברברה ויצחק כהן, סבתה וסבה של טל שהגיעו לביקור מילאנו ב-19 במאי, הם ההרוגים באסון הרכבל בסטרזה שבאיטליה, כך הותר הבוקר (שני) לפרסום. איתן, בן נוסף של הזוג, מאושפז בבית חולים מקומי במצב אנוש. במשרד החוץ עדכנו כי האחות של עמית ז"ל, איה, נמצאת בבית החולים ליד מיטתו.

במשרד החוץ עדכנו כי "הקונסול ברומא, איתן אברהם, ומחלקת ישראלים בחו״ל באגף הקונסולרי במשרד החוץ, פעלו וסייעו למשפחה מייד עם קבלת ההודעה מהמשטרה המקומית. שגרירות ישראל ברומא מסייעת בהעברת הגופות לארץ".

תאונת הרכבל באיטליה (צילום: ALPINE RESCUE SERVICE/Handout via REUTERS .)
תאונת הרכבל באיטליה (צילום: ALPINE RESCUE SERVICE/Handout via REUTERS .)

במהלך האירוע הטרגי, בו נהרגו 14 בני אדם, התנתק קרון של רכבל באתר נופש פופולרי בצפון המדינה ונפל מגובה רב. דרור אידר, שגריר ישראל באיטליה, אמר אמש כי "מדובר בבני משפחה אחת - שני הורים, ילדיהם וסבא וסבתא. הילד יצא מניתוח ונמצא כעת בטיפול נמרץ. צריך להתפלל לשלומו. כבר הרכבל נקרע, אנחנו לא יודעים עדיין מדוע - הנושא נחקר, לא נשקוט לא נוותר עד שנדע בדיוק מה קרה שם". 

התאונה הקטלנית התרחשה ברכבל שמחבר בין העיר סטרזה ששוכנת לחופיו של אגם מאג'ורה, השני בגודלו באיטליה, לבין הר מוטארונה ברכס המערבי של הרי האלפים. הקרון, שבו היו 15 נוסעים, נפל כ-300 מטר מתחת לנקודת הסיום של הרכבל שנמצאת בגובה של כ-1,500 מטר והתרסק באזור מיוער קשה לגישה.

כוחות הצלה גדולים הגיעו לזירה, כאשר במשך שעות ארוכות לא היה ברור מספר הנפגעים המלא. אמש, דווח כי 13 בני אדם נהרגו במקום ועוד שני ילדים הועברו במצב אנוש במסוקים לבית החולים בטורינו, אולם אחד מהם לא שרד. 

תאונת רכבל באיטליה (צילום: שירותי הכיבוי של איטליה)
תאונת רכבל באיטליה (צילום: שירותי הכיבוי של איטליה)

מפקד כוחות הקרביניירי באזור, לוטננט קולונל סנטקרוקה, מסר שהחקירה הראשונית העלתה כי כבל תמיכה השתחרר מעמוד התמיכה האחרון, ועל אף שהיו אמורים להיות מתקני בטיחות, הקרון התנתק. "יש כבל קרוע, והאחרים מחוברים", אמר הקצין הבכיר.

שר התשתיות, אנריקו ג'ובאני, הודיע כי נפתחו הליכים להקמת ועדה שתחקור את נסיבות האסון. "זה אירוע דרמטי שאנחנו עוקבים אחריו בתשומת הלב המרבית", אמר. גם התובע המחוזי הודיע כי הוא יחקור את החשד לרשלנות  וכי החלו הבדיקות הטכניות של הזירה.

נשיא איטליה, סרג'ו מטארלה, שלח תנחומים למשפחות ההרוגים. "התאונה הטרגית מביאה לכאב עמוק עבור הקורבנות", אמר. "לצד זאת, אני קורא לשמור על ציות מלא לנהלי הבטיחות בכל הנוגע לתחבורה של בני אדם". "למדתי בצער עמוק על התאונה הטרגית", מסר ראש הממשלה, מריו דראגי. "אני מביע את תנחומי הממשלה למשפחות הקורבנות ומחשבות מיוחדות לילדים הפצועים ולבני משפחותיהם".

הרכבל, שהחל לפעול בשנת 1970, חידש את פעילותו ב-24 באפריל אחרי שהסתיימו המגבלות של סגר הקורונה. בשנת 2016 הוא נפתח אחרי שהיה סגור במשך קרוב לשנתיים לטובת שיפוצים ועבודות תחזוקה, ובשנת 2001 התרחשה בו תקרית נוספת כאשר כוחות ההצלה חילצו כארבעים תיירים שנתקעו ברכבל.