בעיר גומא שברפובליקה הדמוקרטית של קונגו נשמו אתמול לרווחה, אחרי שנהרות לבה שנפלטו מהר געש סמוך עצרו בפאתי העיר. קודם לכן נמלטו אלפי תושבים מהעיר, והממשלה נערכה לפינוי המוני מחשש לאסון נרחב.

הר הגעש ניארגונגו, שממוקם כעשרה קילומטרים מגומא, החל להתפרץ בשעות הערב המאוחרות של יום שבת, לראשונה מאז ההתפרצות בשנת 2002 שגרמה למותם של 250 בני אדם.

כמויות גדולות של לבה שיצאו משבר בהר זרמו דרומה לכיוון העיר המונה 2 מיליון תושבים, כשהם מאירים את שמי הלילה בצבע אדום בוהק.

אלפי בני אדם החלו לעזוב את העיר כשהם נושאים עמם את הרכוש המועט שהספיקו לאסוף, ולפחות 3,000 בני אדם חצו את הגבול לרואנדה השכנה. ממשלת קונגו הודיעה כי הופעלה תוכנית לפינוי העיר, והנשיא פליקס צ'יסקדי הודיע שיקצר את ביקורו באירופה.

אולם כאשר עלה הבוקר, התברר כי למרות החששות המוקדמים - הלבה עצרה מאות מטרים לפני שטח העיר, וגם שדה התעופה המקומי לא נפגע.

עם זאת, הלבה גרמה נזקים למבנים בדרכה לגומא וכיסתה את הכביש המהיר לעיר בני. "קיווינו שזה ייעצר ותודה לאל, זה נגמר", אמר אחד התושבים מהעיירה קיבארי, כ־15 קילומטרים מגומא.

הר הגעש, שממוקם בפארק הלאומי וירונגה, נחשב לאחד הפעילים בעולם, על אף שההתפרצות הגדולה האחרונה הייתה לפני 19 שנה. בשנת 1977 נהרגו יותר מ־600 בני אדם בהתפרצות הקטלנית ביותר של ההר.

בשנה שעברה הזהירו חוקרים כי אגם הלבה של ההר מתמלא במהירות וכי יש סיכוי גובר להתפרצות גדולה, אולם הם לא הצליחו לעקוב אחרי המתרחש בשל הפסקת המימון.