אסון הרכבל באיטליה: העיתון "לה-רפובליקה" דיווח הבוקר (שישי) כי היה קיים קשר של שתיקה במרכזו רבים מעובדי אתר הרכבל בעיר סטרזה בו אירע האסון שגבה את חייהם של 14 בני אדם, ידעו עוד מה-26 באפריל, היום בו שב הרכבל לפעילות, כי מערכת הבלמים של הקרון הייתה נעולה. עוד דווח, כי מעצרים נוספים של מעורבים צפויים בימים הקרובים.

כזכור, מאז נפתחה חקירת האסון שאירע ביום ראשון נעצרו לואיג'י נריני (55) הבעלים של החברה שניהלה את הרכבל שמחבר את סטרזה עם הר מוטרונה, המנהל העסקי אנריקו פרוצ'יו (41) ומנהל התפעול של האתר גבריאל טדיני (63).

השלושה מואשמים ב"מחיקה או השמטה מכוונת של אמצעי זהירות נגד תאונות במקום העבודה" - פשע שעונשו עד 10 שנות מאסר במקרה של אסון וקורבנות, לאחר שתובעת המקומית אולימפיה בוסי הממונה על חקירת האסון אמרה כי החשד נגד השלושה הוא שהם היו מודעים לכך שהבלם ברכבל לא היה פעיל מאז ה-26 באפריל, היום שבו הקו נפתח מחדש אחרי השבתה ממושכת בתקופת הקורונה. לפי הדיווחים באיטליה לבלם הוסף רכיב כלשהו שמשבית אותו, אך הרכיב הזה שמכונה על-ידי מהנדסים "מזלג" לא הוסר. 

לפי הרשויות, השלושה הודו כי הם אחראים לכשלים שהובילו לתאונה הקטלנית. טדיני נחקר ביום שלישי בתחנת ארמה די סטרזה, והודה כי הוא "הכניס במכוון את מכשירי נעילת הבלמים ('המזלגות') במהלך שירות הסעת הנוסעים הרגיל".

במענה לשאלה מדוע שם את "המזלגות" ענה טדיני, כי "כדי לתקן תקלה בבלם ולמנוע שיבושים והפסקת פעילות מתמשכים ברכבל, היה צורך בהתערבות והשבתה ארוכה של הרכבל שתביא להשלכות כלכליות קשות. הבלמים הוסרו תמורת כסף". הוא הוסיף כי היה משוכנע כי כבל הגרירה לעולם לא יקרע, ובזאת לנעשה לקח את הסיכון שיקרה אסון.

בנוסף הצהיר טדיני, כי נריני ופרוצ'יו ידעו על כך אך לא נקטו שום פעולה בכדי לאפשר התערבויות תחזוקה נדרשות", מה שהפך את הנסיעה ברכבל למעין "רולטה רוסית" עבור כל מי שנסע בו מאז שחזר לפעילות.

מאות בני אדם ליוו אתמול למנוחת עולמים בבית העלמין במועצה האזורית אלונה את עמית, טל ותום בירן ז"ל, שנספו באסון הרכבל בצפון איטליה. ההלוויה התרחשה פחות מיממה לאחר שבנם הבכור איתן בן החמש, הניצול היחיד מהאסון, פתח את עיניו בפעם הראשונה מאז אשפוזו. היום יובאו למנוחות סבה של טל, יצחק (איזי) כהן, ורעייתו השניה, ברברה קונינסקי-כהן, שנהרגו גם הם באסון.