נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נפגש היום (רביעי) עם בפעם הראשונה מאז שנכנס לתפקיד עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפסגת המנהיגים בג'נבה. בפגישתם, שארכה כ-4 שעות, שוחחו השניים על היחסים בין המדינות, החליטו על החזרה הדדית של השגרירים ועסקו בסוגיות אזוריות נוספות. לפי דיווח בסוכנות הידיעות הרוסית "אייפקס", גורם באחת המשלחות סיכם את השיחות כ"די מוצלחות", ופוטין אמר כי הן "נשאו פירות".

לאחר השיחה העניק פוטין הצהרה לתקשורת בה סיפר על תוכן הפגישה, ציין כי לא הורגשה עוינות במהלכה וכי "שני הצדדים הביעו רצון להגיע להבנות". פוטין אמר כי "אין לי אשליות לגבי ארה"ב, קשה להעריך האם היחסים ישתפרו", אך ציין כי ראה "שביב של תקווה" לגבי אמון הדדי וסיכם: "אני חושב שנוכל להגיע להסכמות בעקבות השיחה עם ביידן". 

בנוסף, אמר פוטין כי "מוסקבה מבינה את עמדתה של ארה"ב ואת הקווים האדומים שלה, וכך גם להיפך", וציין כי שתי המדינות "אחראיות ליציבות גרעינית אסטרטגית עולמית". כמו כן, אמר פוטין כי "רוסיה סיפקה לארה"ב מדיע מקיף וממצה על מתקפות סייבר". פוטין גם אמר כי הוא מרוצה מההסבר של ביידן לכך שכינה אותו "רוצח" מוקדם יותר השנה, וכינה אותו "שותף חיובי ומדינאי מנוסה". 

בהתייחסו לשאלות של העיתונאים האמריקאים על הרדיפה אחרי מתנגדי המשטר, ובראשם אלכסיי נבלני, פוטין הצדיק את התנהלות השלטון. הוא סירב להתייחס לנבלני בשמו וכינה אותו "האיש הזה" כשהוא טוען שנבלני ביצע עבירות ולכן נעצר.

לגבי ההחלטה להגדיר את ארגוני האופוזיציה "קיצוניים" ולסגור את פעילותם, רמז הנשיא הרוסי כי הם פעלו בשירות ארה"ב מאחר שהקונגרס הגדיר את רוסיה "אויבת" וטען כי הארגונים הללו עלולים להיות המקבילה הרוסית של "חיים שחורים נחשבים" או לגרום לאירוע כמו הפריצה לגבעת הקפיטול.

כאשר ביידן נשאל על ההשוואה של פוטין, הוא הגיב כי היא "מגוחכת". הוא גם הזהיר שוב כי אם נבלני ימות בכלא, יהיו לכך "השלכות הרסניות". "הם רוצים לשמור על מעמדם כמעצמה עולמית והם יאבדו את זה", אמר. "הם לא יכולים לקבוע מה העולם יעשה".

גם ביידן העניק הצהרה לתקשורת בסיום פגישתם ואמר כי "הקשר בין ארה"ב לרוסיה חייב להיות צפוי, ואני ופוטין חולקים אחריות ייחודית לכך". הוא הוסיף כי אמר לפוטין ש"אין לו אג'נדה נגד רוסיה". עוד הצהיר ביידן כי "הדגשתי בפני פוטין שארה"ב תמשיך להעלות נושאים של זכויות אנושיות בסיסיות, ושעלינו לקבוע כמה כללים בסיסים ששתי המדינות יוכלו לעמוד בהם".

בנוסף לכך התייחס ביידן להסכם הגרעין: "פוטין הסכים לפעול למניעת הפיכתה של איראן לגרעינית". בסיום דבריו ציין ביידן כי "להפגש עם פוטין היה צעד חשוב, עשיתי מה שהגעתי לעשות".  

הנשיא האמריקאי גם סיפר כי הוא סיפק לפוטין רשימה של 16 אתרים של תשתיות קריטיות בארה"ב שאסור שיהוו יעד להתקפת סייבר. "הבהרתי לו שיש לנו יכולת סייבר משמעותית והוא יודע את זה", ציין ביידן אחרי שנשאל מה יקרה אם הרוסים יפגעו בתשתיות. "הבהרתי שאם הם יפרו נורמות בסיסיות, אנחנו נגיב".  

בפתח הפגישה, הודה פוטין למקבילו, ואמר: "תודה על נכונותך להיפגש". ביידן אמר כי השניים ינסו להגיע להסכמות באשר לפעילות משותפת ולקידום אינטרסים הדדיים. "תמיד טוב להיפגש פנים מול פנים", הוסיף ביידן. השניים טענו כי הם מקווים שהשיחות יובילו ליחסים יציבים וצפויים, למרות חילוקי הדעות הרבים, מבקרה על נשק, דרך תקיפות סייבר ועד להתערבות בבחירות וסוגיית אוקראינה.

"יחסי ארצות הברית ורוסיה ידעו מחלוקות המצריכות את הפגישה הזו, אני מקווה שתהא יעילה", אמר פוטין. על פי דיווחים ברשת CNN, על אף שהנשיא הרוסי נודע כמי שנוטה לאחר למפגשים במעמד זה, הפעם הוא הגיע בזמן. בשיחה בין השניים, ציין ביידן כי "מדובר בשתי מעצמות". זאת, בשונה מנציג המפלגה הדמוקרטית הקודם, ברק אובמה, שתיאר בעבר את רוסיה כ"מעצמה אזורית", עם פלישתה לאוקראינה. 

השניים דנו בין היתר בעסקת חילופי אסירים, בהם סוחר נשק רוסי, שני אנשי חיל הים לשעבר שהואשמו בריגול נגד רוסיה וטייס רוסי שככל הנראה היה מעורב בהברחת קוקאין לארצות הברית.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נפגש עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (צילום: REUTERS/Kevin Lamarque)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נפגש עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (צילום: REUTERS/Kevin Lamarque)


במסיבת העיתונאים שקיים עם סיום פסגת נאט"ו אמש ציין ביידן כי מבחינתו השלמות הטריטוריאלית של אוקראינה מהווה קו אדום. "אני לא רוצה עימות עם רוסיה, אבל אגיב אם היא תמשיך עם הפעולות הפוגעות שלה", אמר ביידן. הוא ציין כי פוטין הוא "יריב מבריק וקשוח", זאת לאחר שכינה אותו "רוצח" עם כניסתו לתפקיד.

לאחר שוולודימיר זלנסקי, נשיא אוקראינה המאוימת על ידי רוסיה, הודיע על הצטרפותה הצפויה של ארצו לנאט"ו, צינן ביידן את ההתלהבות ואמר כי ארה"ב ונאט"ו יגישו לאוקראינה סיוע מסיבי להגנתה, ואילו מועמדותה תיבחן על פי עמידתה בקריטריונים מקובלים.

פוטין התראיין השבוע לחדשות NBC והביע תקווה שיוכל לעבוד עם ביידן. "הוא אדם שונה מטראמפ", אמר, "והתקווה שלי היא כי אף שיש יתרונות ויש חסרונות, הוא לא יעשה פעולות המונעות מדחף פתאומי".

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נפגש עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (צילום: Sputnik/Mikhail Metzel/Pool via REUTERS)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נפגש עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (צילום: Sputnik/Mikhail Metzel/Pool via REUTERS)

עבור מנהיגי מדינות נאט"ו ביידן מהווה "אבא" שניתן לסמוך עליו אחרי "הדוד הנורא" טראמפ. ביידן נראה מעט עייף, כמעט כמו העיתונאים שחיכו לו כשלוש שעות בגלל פגישתו עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן.

פרט לרוסיה, ברית נאט"ו רואה גם בסין אתגר ביטחוני, והזהירה אותה בגלל פעילותה בתחום הסייבר והחלל. חברות נאט"ו הצהירו גם שלא ירשו לאיראן לפתח נשק גרעיני.

ארדואן הצטרף ל"ביידנמניה" וסיפר כי פגישת הפיוס הארוכה שערך עם ביידן הייתה מועילה וכנה, וכי בין טורקיה לארה"ב אין כל בעיות שאי אפשר לפתור. הוא אישר כי בשיחה עם ביידן עלתה העסקה שבה רכשה טורקיה מרוסיה טילי 400־S ובהרחקתה של טורקיה מפרויקט מטוסי ה־35־F.

גם נשיא צרפת עמנואל מקרון קיים שיחה עם ארדואן וסיפר כי הייתה "מפויסת". לדבריו, ארדואן תומך בהפסקת אש בלוב אבל לא בסילוק שכירי החרב שלו משם, ובסוריה הוא מסכים לפרוזדורים הומניטריים. ארדואן מיהר להבהיר - שהוא ממשיך לראות בכורדים בסוריה טרוריסטים שאסור לתמוך בהם.