הבחירות לנשיאות איראן: הבחירות לנשיאות באיראן נפתחו הבוקר (שישי), כאשר המנהיג העליון, עלי חמינאי, קרא להמון לצאת ולהצביע. "כל הצבעה נחשבת, בואו לבחור את הנשיא שלכם, זה חשוב לעתיד המדינה", אמר לאחר שהצביע בבירה טהרן.

עם זאת, אחוז ההצבעה צפוי להיות נמוך ולעמוד סביב 30-40%, לעומת 70% בבחירות של 2017. ככל הנראה, המועמד של האייתוללה עלי חמינאי, אברהים ראיסי, יזכה בבחירות ויהיה הנשיא האיראני הבא. הוא יחליף את הנשיא הנוכחי חסן רוחאני, שמסיים את תפקידו לאחר שתי קדנציות.

משרד הפנים האיראני הודיע ​​כי התוצאות יפורסמו עד הצהריים ביום שבת, ה-19 ביוני, פחות מ-12 שעות לאחר סגירת הקלפיות. אם אכן ראיסי ינצח, צפויות מחאות רחוב נרחבות בתגובה. 

כאמור, ההערכות הן כי שיעור ההצבעה יהיה נמוך. בבחירות לפרלמנט בשנת 2020 נרשם שיעור ההשתתפות הנמוך ביותר עד כה, עם אחוז ההצבעה שעמד על 42% בלבד.

ככל הנראה, שיעור ההצבעה הנמוך משקף אי אמון הולך וגובר של האיראנים במשטר, זאת לאחר שנים של מצוקה כלכלית ופגיעה קשה במדינה במהלך משבר הקורונה. 

אברהים ראיסי (צילום: רויטרס)
אברהים ראיסי (צילום: רויטרס)

ראיסי הוא המועמד הידוע ביותר, לאחר שהיה ראש מערכת המשפט באיראן והתמודד נגד הנשיא הנוכחי חסן רוחאני בבחירות 2017. הוא מזוהה עם האייתוללה, ונראה כי המשטר עשה מאמצים ניכרים להנדס את הצלחתו.

עם זאת, בחירתו לנשיא עלולה לתדלק זעם בקרב האיראנים על מניפולציות והונאת בחירות, ויש לכך השלכות בינלאומיות. כשמרן קשיח, ראיסי עשוי להתגלות כקשה יותר להתמודדות לעומת רוחאני המתון.