הפרלמנט השבדי הצביע היום (שני) הצבעת אי אמון בראש הממשלה, סטפן לפבן, וההערכות הן כי המדינה תלך בקרוב לבחירות מוקדמות. 181 מבין 349 חברי הריקסדאג, בית הנבחרים השבדי, הצביעו בעד ההצעה להפיל את ממשלתו של לפבן, בעוד 109 צירים התנגדו ועוד 51 נמנעו. בכך הפך לפבן, שמכהן מאז שנת 2014, לראש הממשלה הראשון בתולדות שבדיה שמפסיד בהצבעת אי אמון.

כעת צריך לפבן להכריע בתוך שתי אפשרויות בתוך שבוע. הוא יכול להתפטר מתפקידו ולאחר מכן יזמן יו"ר בית הנבחרים, אנדרס נורלן, מועמדים שינסו להרכיב ממשלה חדשה. לפבן גם יכול לקרוא לבחירות חדשות שחייבות להתקיים בתוך שלושה חודשים - גורם ממשלתי מסר כי זו האפשרות הסבירה.

לפבן הקים ממשלת מיעוט של הסוציאל דמוקרטים והירוקים לאחר שהבחירות בשנת 2018 הסתיימו ללא הכרעה והוא נאלץ להסתמך על תמיכה של שתי מפלגות מרכז-ימין קטנות ושל מפלגת השמאל.

המשבר הקואליציוני החל אחרי שמפלגת השמאל הסירה בשבוע שעבר את תמיכתה בממשלה בשל כוונתו של לפבן לבצע הקלות בפיקוח על שכירות בדירות חדשות. מפלגת השבדים הדמוקרטים מהימין הקיצוני ניצלה את ההזדמנות כדי לקרוא להצבעת אי אמון בראש הממשלה וניסיונותיו של לפבן לקדם פשרה שתמנע את ההפסד בהצבעה לא הצליחו.

ג'ימי אקסון, מנהיג השבדים הדמוקרטים, לא הסתיר את שמחתו על ההצלחה ההיסטורית בהצבעה והעריך שיתקיימו בחירות חדשות. גם אבה בוש, מנהיגת הדמוקרטים הנוצרים, הבהירה כי היא מוכנה לבחירות. "נערכנו כמה פעמים במהלך כהונת הממשלה הזו", אמרה. "אם יהיו בחירות, יש לנו הרבה דברים מוכנים כבר".