רצח ג'ורג' פלויד: בית המשפט במיניאפוליס שבמדינת מינסוטה גזר הלילה (שישי) על "השוטר החונק" דרק שובין עונש מאסר של 22.5 שנים. שובין הורשע באפריל האחרון בכל סעיפי האישום נגדו, בהם רצח מדרגה שנייה שלא בכוונה תחילה, רצח מדרגה שלישית והריגה מדרגה שנייה, לאחר שדרך על צווארו של העצור השחור ג'ורג' פלויד במשך כ-9 וחצי דקות במאי 2020, תוך שהתעלם מבקשותיו לנשום ובכך גרם למותו. חבר המושבעים קבע כי שובין היה מודע לכך שהוא גורם למותו של פלויד. מותו של העצור בן ה-47 הצית גל מחאות עצום ברחבי ארצות הברית.

השופט פיטר קייהיל מבית המשפט במיניאפוליס קבע ששובין ירצה 270 חודשי מאסר, שהם 22.5 שנה, בשל הרשעתו ברצח מדרגה שנייה של ג'ורג' פלויד, עשר שנים יותר מהעונש המקובל, וזאת בשל "האכזריות של שובין והניצול לרעה של מעמדו".

"העונש אינו מבוסס על רגש או סימפטיה, אבל כולנו מרגישים את הכאב של משפחת פלויד", אמר קייהיל. "אני גם לא מבסס את העונש על דעת הקהל ואני לא מתכוון לשלוח מסר כלשהו. אני רק מיישם את החוק למקרה מסוים".

דקות ספורות לפני מתן גזר הדין, קיבל שובין הזדמנות לדבר בפני בית המשפט. הוא הסתכל לעבר בני משפחתו של פלויד באולם בית המשפט ואמר כי הוא שולח להם את תנחומיו. הוא הוסיף כי ייתכן שבהמשך יתפרסם מידע חדש שיאפשר לבני המשפחה "לזכות במעט נחמה", אולם לא פירט מאחר שעדיין יש נגדו הליכים משפטיים פדרליים.

בדיון דיברו גם בני משפחתו של פלויד וביקשו להטיל על שובין את העונש המקסימלי. "אולי תראו אותנו בוכים, אבל היקף הכאב והטראומה שלנו לעולם לא יבטאו את הכאב שסבלנו", אמר האחיין, ברנדון וויליאמס. "הרצח של ג'ורג', המשפט הזה וכל מה שהיה ביניהם היו מזעזעים באופן טרגי. המשפחה שלנו התפרקה לנצח ודבר אחד שאנחנו לא יכולים לקבל חזרה זה ג'ורג' פלויד".

ג'ורג' פלויד לפני הרצח (צילום: רויטרס)
ג'ורג' פלויד לפני הרצח (צילום: רויטרס)

האח פילוניזה פלויד סיפר כי השנה האחרונה שינתה את חייו. "דיברתי בשם ג'ורג' באו"ם, באפריקה, בקנדה, ביפן ובמדינות רבות", אמר בדמעות. "בכל יום, התחננתי שהצדק יושג על הוצאתו להורג של ג'ורג' בעוד אחרים התחננו שג'ורג' יוכל לנשום". הוא הוסיף כי "המשפחה שלנו קיבלה מאסר עולם. לעולם לא נקבל את ג'ורג' שוב".

גם הבת, ג'יאנה (7), הופיעה בסרטון מוקלט וסיפרה כי היא שואלת כל הזמן לגבי אביה. כאשר נשאלה מה הייתה אומרת לפלויד אם הייתה רואה אותו שוב, ענתה: "אני מתגעגעת אליך ואני אוהבת אותך".

גם אמו של שובין, קרולין פולנטי, דיברה בפני בית המשפט וביקשה לרחם על בנה וטענה כי האופן שבו שובין הוצג בתקשורת אינו נכון. "הזהות של הבן שלי גרמה לו להיראות כמו גזען. אני רוצה שבית המשפט יידע ששום דבר מזה אינו נכון ובני הוא אדם טוב. אדם שקט, מתחשב, מכובד ולא אנוכי", אמרה. "אני מאמינה שמאסר ממושך לא יתאים לרצון של דרק. כאשר תגזור את דינו של בני, תגזור גם את העונש שלי".

פרקליטו של שובין, אריק נלסון, סיפר כי שובין לא היה אמור לעבוד ביום שבו התרחש הרצח, אולם היה מחסור בכוח אדם. "המוח שלו מלא בשאלות של 'מה אם?', אמר עורך הדין שביקש להטיל על שובין מאסר על תנאי. "הוא לא הגיע לפה כמו מישהו עם קריירה של עבריין. הוא מעולם לא הפר את החוק כי הוא חי חיים מכובדים".

12 המושבעים הרשיעו פה אחד לפני חודשיים את שובין בעבירות של רצח מדרגה שנייה, רצח מדרגה שלישית והריגה מדרגה שנייה אחרי שרכן עם ברכו על צווארו של פלויד במשך 9:29 דקות במהלך ניסיון מעצר ב-25 במאי אשתקד, על אף שפלויד קרא "אני לא יכול לנשום".

זמן קצר לפני הדיון היום, החליט השופט קייהיל לדחות את בקשת ההגנה לקיים משפט חדש בטיעון שהפרסום הציבורי של הפרשה וצילומים של אחד המושבעים משתתף לכאורה במחאה נגד המשטרה השפיעו על הפסיקה. "שובין לא הוכיח שבית המשפט ניצל לרעה את שיקול הדעת שלו או ביצע שגיאה ומנע מהנאשם זכות חוקתית", פסק השופט.