מניין ההרוגים באסון קריסתו של מגדל הדירות בסרפסייד שבפלורידה עלה לתשעה, וצוותי ההצלה ממשיכים בחיפושים אחר יותר מ־150 בני אדם שעדיין נעדרים בין ההריסות. "זה לא מספיק", זעמה אם של אחד הנעדרים על המושל רון דה־סנטיס בשל קצב החיפושים האיטי. "תאר לך שהילדים שלך היו שם".

ראש עיריית מחוז מיאמי דייד דניאלה לוין קאבה עדכנה אתמול על מציאת ארבע גופות נוספות, לאחר שהתגלתה עוד גופה בשבת בערב ונמצאו שרידים אנושיים נוספים. ככל שחולפות השעות התקווה למצוא חיים הולכת ודועכת. 152 בני אדם עדיין נעדרים בתוך שרידי המגדל שהתמוטט ביום חמישי לפנות בוקר. "העדיפות העליונה שלי היא להמשיך בחיפושים ובהצלה, ולהציל כל חיים שנוכל", אמרה. "הצוותים שלנו עובדים מסביב לשעון, כמו תמיד. הם לא הפסיקו". 

אלא שקרובי הנעדרים מתקשים להסתיר את תסכולם מקצב החיפוש האיטי. על כעס המשפחות אמרה לוין קאבה: "אנחנו עובדים קשה כדי להביא מידע למשפחות. אנחנו רוצים להיות בטוחים שהן לא ישמעו על כך מהחדשות. דיברנו איתן על ההתפתחויות, למשל על חלקי גוף שהתגלו. הם מבינים איך לוקחים את דגימות הדנ"א, מה קורה עם חוקר מקרי המוות ואיך יעדכנו אותם".

על אף הזמן שעובר מאז ההתמוטטות, רבים מקרוביהם של הנעדרים מסרבים להתייאש ומאמינים שיתגלו ניצולים. "התקווה היא שיהיו נסים", אמר ליאו סוטו, ידיד קרוב של ניקול לנגספלד, שנעדרת עם בן זוגה לואיס סדובניק. גם מגאלי רמזי, שאמה מגאלי דלגדו (80) התגוררה בקומה התשיעית, ציינה כי היא לא מאבדת תקווה לנס, אבל הוסיפה: "אנשים רוצים להתחיל להבין איפה הקורבנות האלה, בלי קשר למה תהיה התוצאה".

הרשויות הודיעו על זהותם של שלושה נספים נוספים, מלבד סטייסי פאנג (54) ששמה פורסם בסוף השבוע. בני הזוג אנטוניו (83) וגלדיס (79) לוזאנו התגוררו בדירה מספר 903. הם היו נשואים 59 שנה ונכדם סיפר במרירות שהם תמיד התווכחו מי מהם ימות קודם. "זה טרגי, אבל גם מרגיע שבסוף הם קיבלו את מה שרצו, האחד את השני", אמר בריאן לוזאנו.

מנואל לפורט (54), שהתגורר בדירה 801, היה איש עסקים שעבד עם חברות דרום אמריקאיות. הוא הותיר אחריו שני ילדים, בני 10 ו־13, שהיו עם אמם בליל האסון. "הוא היה האדם האמיתי ביותר שהכרתי", אמרה גרושתו אדריאנה לפונט.

רבים מדיירי מגדל שמפליין הצפוני, ליד המגדל הדרומי שהתמוטט, החלו לעזוב את דירותיהם אף שלא הונחו לנהוג כך. הסיבה: חשש שגם המבנה שלהם נמצא בסכנה. ראש העירייה לוין קאבה הורתה לבצע בדיקה בחודש הקרוב של כל הבניינים שנבנו לפני 40 שנה ומעלה ונמצאים במסגרת מחוז מיאמי דייד.

"אנחנו רוצים להבטיח שכל בניין השלים את תהליך האישור מחדש שלו", אמרה, "ואנחנו רוצים להבטיח שנוכל לטפל בכל הסוגיות שעלולות לעלות בתהליך הזה".

הנשיא ג'ו ביידן ממשיך לעקוב אחרי המתרחש בפלורידה. "הלב שלי נמצא עם הקהילה בסרפסייד בעת שהם מתאבלים על האהובים שלהם וממתינים בציפייה דרוכה כאשר מאמצי החילוץ וההצלה נמשכים", צייץ שלשום בלילה. "דיברתי עם המושל דה־סנטיס, ועדכנתי אותו שאנחנו מוכנים לספק סיוע לרשויות המדינתיות והמקומיות ככל שיידרש".

המשלחת הישראלית במיאמי  (צילום: GIORGIO VIERA, AFP via Getty Images)
המשלחת הישראלית במיאמי (צילום: GIORGIO VIERA, AFP via Getty Images)

הישראלים הגיעו: "באנו להושיט עזרה בשטח לקהילה ולממשל בפלורידה"

שר התפוצות נחמן שי הגיע אתמול לסרפסייד עם משלחת הסיוע של פיקוד העורף. "אני גאה לעמוד כאן כנציג ממשלת ישראל, לצד משלחת מובחרת זו, ולעזרת ידידינו בארה"ב בימים קשים אלה", אמר. "נפעל יחד להושיט עזרה בשטח אל מול הקהילה וגורמי הממשל בפלורידה".

בראש המשלחת הקטנה המשותפת לצה”ל ולמשרד החוץ עומד מפקד יחידת החילוץ וההצלה הארצית אל”ם (במיל’) גולן ואך, והיא כוללת גם את נציג משרד החוץ גיא גלעדי, שהיה בעברו סגן הקונסול במיאמי, ועשרה אנשי מילואים של פיקוד העורף, מומחים בתחום ההנדסה והאוכלוסייה.

בצה”ל אומרים כי משימת המשלחת היא לסייע למאמצי הצלת החיים באמצעות מיפוי הנפגעים והניצולים ותמיכה בכוחות החילוץ המקומיים. חברי המשלחת הישראלית הם בעלי ניסיון רב בטיפול באתרי הרס במקומות שונים בעולם.