האם זה האקדח המעשן נגד רוסיה? הגרדיאן הבריטי חושף דוח מסווג לכאורה של הקרמלין, שממנו עולה כי הנשיא ולדימיר פוטין הורה בעצמו על מבצע ריגול שנועד לסייע לדונלד טראמפ לנצח בבחירות לנשיאות ארצות הברית ב-2016. במוסקבה הכחישו את הדיווח.

על פי הגרדיאן, מומחים חיצוניים שבחנו את המסמכים העריכו כי הם מקוריים בסבירות גבוהה וכי יש פרטים שהתגלו כמדויקים. עוד ציין העיתון כי שירותי ביון מערביים היו מודעים למסמכים במשך מספר חודשים ובחנו אותם בעצמם.

הדוח המסווג "No 32-04 \ vd" הציג את טראמפ בתור "המועמד המבטיח ביותר" עבור רוסיה והגדיר את אישיותו של המועמד הרפובליקני בתור "אימפולסיבי, בלתי יציב מבחינה מנטלית ואדם לא מאוזן שסובל מתסביך נחיתות". "ניצחון של טראמפ יוביל ללא ספק לערעור של המערכת הפוליטית-חברתית של ארה"ב", כתבו מחברי המסמך.

הדוח גם רומז לקיומו של תיק מפליל על טראמפ מביקוריו הקודמים ברוסיה, כפי שנטען בדוח של סוכן הביון הבריטי לשעבר, כריסטופר סטיל. הפרטים הופיעו בנספח מספר 5 של המסמך, אולם הוא לא הגיע לידי הגרדיאן.

החשיפה הבולטת לכאורה שעולה מהדוח היא פגישה שהתקיימה ב-22 בינואר בנוכחות פוטין, השרים הבכירים וראשי סוכנויות הביון של רוסיה. הנוכחים הסכימו כי בחירתו של טראמפ לנשיאות תסייע לרוסיה לקדם את האינטרסים שלה. על כן, חתם פוטין על צו שהורה לסוכנויות המודיעין למצוא דרכים מעשיות לסייע למועמד הרפובליקני המוביל. "חיוני להשתמש בכל הכוח האפשרי כדי להבטיח את בחירתו לנשיאות", נכתב בדוח.

פוטין גם הקים ועדה בין משרדית סודית בראשותו של שר ההגנה, סרגיי שויגו, מנהל סוכנות ביון החוץ SVR מיכאיל פרדקוב, ומנהל שירות הביטחון הפדרלי אלכסנדר בורטניקוב. שויגו קיבל הנחייה לתאם את פעילות כל שירותי הביון ולאסוף מידע נחוץ "כדי להכין צעדים שנועדו לפעול מול סביבת המידע של היעד", כאשר בגרדיאן העריכו כי מדובר במבצע סייבר.

כל המעורבים נדרשו לבוא עם תוכנית העבודה עד 1 בפברואר, ושבועות ספורים לאחר מכן, כבר נרשמה הפריצה למחשבי המפלגה הדמוקרטית ונגנבו אלפי תכתובות דואר שנועדו לפגוע במועמדותה של הילרי קלינטון. בקרמלין דחו על הסף את הפרסום. דוברו של פוטין, דמיטרי פסקוב, אמר לעיתון הבריטי כי המחשבה שמנהיגי המדינה ייפגשו ויסכימו לתמוך בטראמפ היא "ספרות זולה".