יו"ר האופוזציה, בנימין נתניהו לחץ על נשיא ארצות הברית לשעבר, דולנד טראמפ לתקוף באיראן לאחר הפסדו בבחירות לנשיאות ארצות הברית, כך דווח היום (שישי) עיתון הניו יורקר. עוד דווח כי יו"ר המטות המשולבים בצבא ארצות הברית גנרל מארק מיליי עסק במהלך החודשים האחרונים בלמנוע מטראפ לפתוח במלחמה עם איראן.

"היו שני תרחישים, אמר מיליי למקורביו בתקופה שלאחר הבחירות, "האחד היה שטראמפ ינסה 'להשתמש בצבא ברחובות ארה"ב כדי למנוע את העברת השלטון באופן לגיטמי ורוגע. והשני היה משבר חיצוני עם איראן".

בהמשך דווח, כי לפני הבחירות, ניסח יו"ר המטות המשולבים תוכנית כיצד להתמודד עם התקופה המסוכנת, כך לדבריו, לקראת השבעת ג'ו ביידן לנשיא. בתוכנית שגיבש, פירט מיליי בארבעה שלבים כיצד לוודא שארה"ב לא תצא למלחמה מעבר לים, איך לוודא שלא נעשה שימוש בכוחות הצבא כנגד העם האמריקאי במטרה לשמור על טראמפ בשלטון, לשמור על שלמות הצבא ולשמור על ביטחונו וחייו. 

בהצהרה שפורסמה ביום חמישי האחרון, הכחיש הנשיא לשעבר טראמפ כי פעל לבצע הפיכה ואמר כי "מעולם לא איימתי, או דיברתי, על אף אחד, על הפיכה של ממשלתנו. אם הייתי עושה הפיכה, אחד האנשים האחרונים שהייתי רוצה לעשות את זה איתם הוא הגנרל מארק מילי".

טראמפ, מיליי (צילום: REUTERS/Jim Young/File Photo)
טראמפ, מיליי (צילום: REUTERS/Jim Young/File Photo)


עוד דווח, כי חששותיו של מיילי התגברו לאחר שאחד מיועציו של טראפ העלה במהלך ישיבה משותפת את האפשרות לנקוט בצעדים משמעותיים כדי למנוע מאיראן נשק גרעיני אם טראמפ יפסיד בבחירות. בפגישה אחרת, בה לא נכח הנשיא לשעבר, העלו מספר יועצי מדיניות החוץ שלו את הרעיון של פעולה צבאית. עוד אמר מיילי כי כששאל מדוע הם מתכוונים לתקוף את איראן, סגן הנשיא מייק פנס השיב: "כי הם רשעים". 

בהמשך דווח כי בחודשיים שלאחר הבחירות, טראמפ היה מוכן לעשות הכל על מנת להישאר בשלטון ובעקבות כך נושא המאבק הצבאי נגד איראן הועלה שוב בפגישות השונות בבית הלבן. כמו כן, גם היועץ הצבאי הבכיר של הנשיא לשעבר, הביע גם הוא את חשש בשל העובדה כי טראמפ עשוי לקדם סכסוך צבאי רחב היקף שאינו מוצדק, כך לדבריו. 

בסיום דווח, כי טראמפ וויתר על האופציה הצבאית בתחילת חודש ינואר, לאחר שכינס בחדר הסגלגל את יועציו בעקבות הדוחות שהתקבלו מהסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית על הפעילות הגרעינית באיראן. במהלך הפגישה, מזכיר המדינה של ארצות הברית לשעבר, מייק פומפאו והיועץ לביטחון לאומי, רוברט אובראיין, אמרו לטראמפ כי לא ניתן לעשות שום דבר צבאי בשלב זה. עמדתם הייתה כי "מאוחר מדי להכות אותם".