הרשויות הגרמניות עדכנו אמש כי מספר ההרוגים כתוצאה מההצפות שפגעו במערב המדינה עלה ל-143 לפחות. הבוקר (ראשון) שוחחו אורי שניידר, ישראלי הנמצא באזור האסון, וד"ר אבנר גרוס מבית הספר לקיימות לשינויי אקלים באוניברסיטת בן גוריון, עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM.

"כרגע זה נראה שונה לחלוטין ממה שרואים בתמונות בטלוויזיה, הגשמים פסקו, העננים נעו דרום מזרח והשמש זורחת. אבל החורבן ישנו. מה שנשאר זה הרבה מאוד עבודה למי שעושה את הפינוי ואת השיקום. הרבה עבודה אנשים שצריך למצוא להם מקורות פרנסה וקיום וכמובן ללמוד את הלקח המתבקש, יש הרבה לקחים שצריך ללמוד מזה", אמר שניידר.

"האדם בנוי להתמודד בעיקר עם סכנות שבמרחק של כמה מטרים ממנו, זה המוח הקדום שלנו שמכתיב לנו את התגובות. כשמודיעים לך, לא תמיד אתה מגיב וזה מאוד אנושי. הבעיה היא לא רק אי המוכנות של האנשים אלא אי המוכנות של הסביבה כולה. למעשה הדברים היו כתובים בכתובת גדולה מאוד מזמן. היו שיטפונות בגרמניה ב־20 השנים האחרונות אבל לא בקנה מידה כזה. השלטונות הודיעו, האנשים ידעו אבל ציפו ש־'לי זה לא יקרה'", הוסיף.

"שיטפון כזה נראה כמו מבול תנ"כי, כאילו נפתחו השמיים ויורדות כמויות מים שאתה לא מצפה להן. הטיפות ענקיות בגלל שכמויות המים באטמוספירה הן ענקיות, ירדו כמויות של למעלה מ-200 ליטר למ"ר בפרק זמן קצר. הסיבה היא שהעננים נכלאו בין שתי רמות ברומטריות ורק עכשיו העננות נעה דרומה", המשיך שניידר.

"יש הרבה מאוד נעדרים שבחלקם כנראה הסתלקו מהבתים ולא יצרו קשר עם הקרובים אז מקווים שחלקם עוד בחיים אבל אני בטוח שמספר הנספים יעלה בצורה משמעותית. המצב בשליטה כיוון שגייסו הרבה מאוד כוחות אבל זה עלול להשתנות כיוון שעלול להיווצר מצב שיתפרצו סכרים של מאגרי מים", סיים שניידר את דבריו.

"אירועי האקלים הקיצוניים בימים האחרונים זה מה שמדעני האקלים התריעו בפניו לפני למעלה מעשור, שאם נמשיך לשרוף דלקים שפולטים גזי חממה לאטמוספירה אנחנו נחיה בפלנטה עם אקלים קיצוני, לא יציב שהאדם לא חווה מאודו. צריך לזכור ששינוי האקלים באים לידי ביטוי במגוון דרכים, כמו גלי חום שיוצרים שריפות. היו בעבר אבל לא בעוצמות כאלה. אירועים כאלה הולכים להיות הרבה יותר תכופים, חזקים", אמר ד"ר גרוס.

"המסר מאוד אופטימי, אפשר לעצור את זה. צריך להפסיק לפלוט את הדלקים, יש לנו עשור. להשיב את המצב לקדמותו זה בלתי אפשרי כי גזי חממה נשארים באטמוספירה לזמן רב אבל למנוע שלא יהיה יותר גרוע, היום אנחנו חמים במעלה יותר מתקופת המהפכה התעשייתית, אם נמשיך אנחנו עלולים להגיע ל-5 מעלות יותר, זה אומר שבישראל 9-8 מעלות עד סוף המאה. אנחנו יודעים מה הבעיה ואיך לפתור אותה אנחנו צריכים להשקיע את כל המשאבים. אני חושב שזה לאט־לאט מחלחל לאנשים ואנחנו נפעל, אני לא רואה סיבה שלא נעשה כלום. זה ילך ויהיה יותר תכוף", הוסיף.

לבסוף נשאל ד"ר גרוס האם ישראל מוכנה להתמודד עם אירוע דומה, והשיב: "לא מוכנים, ממש לא. לא נראה שזה נלקח בחשבון. הבנייה החדשה יותר מותאמת אבל לא לוקחים בחשבון את מלוא גודל הסכנה וזה דבר שצריך להתחיל להסתכל עליו בסדר גודל נכון. זה האיום הכי גדול שחוו בני האדם מאז ומעולם. מסר אופטימי – אננו יכולים לפתור את זה ויש לנו טכנולוגיות אנרגיית שמש ורוח יותר זולות מדלקים מזהמים".