ח"כ גלעד קריב (העבודה), יו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט, שוחח הבוקר (שני) עם אראל סג"ל ודוד ורטהיים בתכניתם ב-103FM. הוא התייחס לסקר שפורסם על החברה היהודית בארה"ב, לפיו רבע מהיהודים האמריקאים חושבים שישראל מקיימת משטר אפרטהייד. 

כשנשאל על השתייכותם של החושבים כי ישראל מקיימת משטר אפרטהייד לזרם יהודי מסוים, הבהיר כי "אין ספק שרובם ככולם לא מזוהים עם היהדות האורתודוקסית האמריקאית, אך אני משער שהרוב המכריע הם יהודים שלא שייכים לשום מסגרת קהילתית. אנחנו יודעים שכשליש עד ארבעים אחוז מיהדות ארה"ב לא שייכים לבתי כנסת ולקהילות השונות, לכן הם בוודאי יהודים שאוחזים בעמדות פרוגרסיביות פוליטית. אני משער שהם לא שייכים לקהילות שלנו ומכאן עולה החשיבות של עבודה עם כל זרמי היהדות".

"את המונח אפרטהייד אפשר לקחת למקומות שונים, ולצערי הרב גם את המונח רצח עם", המשיך, שכהתייחס לעוד שאלה בסקר, לפיו 22% מהאנשים ענו כי ישראל מבצעת רצח עם בפלסטינים. "אני מוטרד מהנתונים בדיוק כמוכם הדיאגנוזה ברורה. השאלה מה עושים, מה הטיפול. אנחנו עצובים על הנתונים האלה אנחנו אומרים כבר שנים שמדינת ישראל חייבת לעבוד עם הקהילות הפרוגרסיביות, כי הן נמצאות בחזית המאבק על דעת הקהל".

הוא הוסיף כי "התפקיד המרכזי שלנו היום בדיאלוג עם יהדות העולם ואמריקה בפרט הוא לעבוד עם אותם קהלים פרוגרסיביים וגורמים שפועלים בקהילה". 

כשנשאל איך אפשר לעבוד איתם ועל מה, ענה: "עם אותם הדברים שאפשרו ליהדות ארה"ב, שתמיד אחזה באתוס אזרחי אוניברסלי, מה שאפשר לה לעשות את המהלך הגודל לעבר הציונות שעתיד העם היהודי מובטח בין השאר ובעיניי בעיקר על ידי מקום אחד בו היהודים נהנים מהגדרה עצמית, שמדינת ישראל מתמודדת לכל אורך שנותיה עם אתגרים גדולים ועדיין נאחזת בערכים. גם אני חושב שהמציאות שדה פקטו אנחנו שולטים על מילוני בני עם אחר מערערת את השילוב המיוחד בין יהודית לדמוקרטית. אני מציע לא להסתיר את הנקודה הזאת".

הרב גלעד קריב  (צילום: יח''צ)
הרב גלעד קריב (צילום: יח''צ)

כשעומת עם הטענה לפיה היהודים האמריקאים נמצאים במבוי סתום, השיב: "התנועה הרפורמית היא אולי הזרם הבולט ביותר בעם היהודי שעשה מהלך מאוד דרמטי אל עבר הציונות. אני לעולם לא אסתיר שזה זרם שהיו בו כוחות מאוד גדולים במאה ה-19 ובראשית המאה ה-20 שלא אימצו את רעיון הציונות.

"הזרם הזה הוא שניצב בחזית המאבק על לב היהדות הפרוגרסיבית בארה"ב שהיא רוב מניינה של יהדות ארה"ב, ולכן בעצם סוכני השינוי לטובה של המגמה המדאיגה הזאת יכולים להיות רק אותם גורמים שמדברים עם הציבור הפרוגרסיבי, שמבינים שצריך לדבר עם הציבור והשיחה לעולם לא יכולה להיות הכול או לא כלום".

קריב ציין גם את הצעדים שבהם ינקוט כדי לעודד שיח בקהל היהודי האמריקאי: "אני מגביר את ההשקעה בחינוך ובהסברה בקרב הקהלים הפרוגרסיביים שיאפשרו להם להעלות קושיות קשות, לחלוק איתנו את הקשיים שלהם, את אי ההסכמות עם מה שקורה בישראל, לא כל עמדה נגד הכיבוש היא אנטי ציונות. אנחנו צריכים שמדינת ישראל תבין שכולנו שותפים במאמץ הזה".

עוד התייחס בדבריו גם לחופש הפולחן בהר הבית: "אני מאמין בחופש פולחן אבל חופש פולחן צריך להיות מיושם מתוך ראייה כוללת בה יש עוד דרכים ואינטרסים. בדיוק כפי שקיבלנו על עצמו לזוז הצידה בכותל, אני לא מתעקש להתפלל באמצע רחבת הגברים, תמכנו במתווה הפשרה.

"יש סטטוס קוו בהר הבית שקשור לסוגיות של דיני נפשות והביטחון הלאומי של מדינת ישראל. אל תשווה לרגע את ההתדיינות שלנו אל מול הפלסטינים להתדיינות בתוך החברה הישראלית. כמו שאתה חי בשלום עם זה שעד הקו הירוק יש דמוקרטיה משגשגת ואתה יודע שמהקו הירוק ועד הירדן אין לכל התושבים דמוקרטיה, אל תעשה השוואה בין מה שקורה בתוך החברה הישראלית". 

בסוף דבריו הוא אמר כי תפילה על הר הבית היא סיכון: "לצערי כרגע כן. כל ממשלות ישראל כולל האחרונה לא אפשרה תפילה, אלא ביקורים".