כספת ענקית שתוקם מתחת לאדמה באזור הארקטי הקפוא של צפון נורווגיה תשמר את היצירות החשובות של המוזיקה האנושית למשך 1,000 שנה, בדומה לכספות ששומרות על זרעי יבולים ועל פריטים היסטוריים למקרה של אסון יום הדין.

"כספת המוזיקה העולמית", שאמורה להתחיל לפעול באביב 2022, תיבנה בעומק של 300 מטר מתחת להר קפוא באי שפיצברגן שבארכיפלג סבאלרד, כ־1,300 קילומטר מהקוטב הצפוני. היא תעוצב כדי להתמודד עם אסונות טבע ואסונות מעשי ידי אדם, כולל פיצוצים גרעיניים ומכות אלקטרו־מגנטיות, במטרה לשרוד לפחות אלף שנה.

חברת הניהול אלירה מאוסלו, שנבחרה לנהל את הפרויקט, ציינה כי הכספת תכיל את כל ההקלטות החשובות של המוזיקה העולמית, מהתקליטים של הביטלס ועד מוזיקה ילידית מאוסטרליה. בהמשך גם הציבור צפוי להשתתף בבחירת ההקלטות שיוכנסו לכספת.

"אנחנו רוצים לשמר את המוזיקה שעיצבה אותנו בתור בני אדם ועיצבה את המדינות שלנו", אמר מנהל פרויקט הכספת לוק ג'נקינסון. "המטרה היא להגן על עתיד המוזיקה בכך שיהיו לנו הארכיונים של העבר", הוסיף אלפונס קרבודה, נשיא מועצת המוזיקה העולמית, שמסייעת לפיתוח המיזם.

הכספת החדשה מצטרפת לשני פרויקטים דומים שפועלים בארכיפלג הקפוא. בשנת 2008 נחנכה כספת הזרעים, שמכילה יותר מ־930 אלף דגימות זרעים מרחבי העולם, החל מתפוחי אדמה וחצילים ועד חסה, אורז וסוגים שונים של עצים וצמחים.

משנת 2017 גם פועלת כספת הארכיון, שמשמרת פריטים בעלי חשיבות היסטורית ותרבותית, כדוגמת מסמכי הוותיקן, סרטים, ואף המתכון של רוטב מיוחד של רשת המבורגרים מפורסמת.