תקרית ימית נוספת במפרץ? משרד החוץ הבריטי הודיע היום (שלישי) כי הוא "בודק בדחיפות" אירוע בספינה מול חופי איחוד האמירויות הערביות, מעט לאחר שסוכנות הסחר הימית הבריטית דיווחה על "חטיפה אפשרית" של כלי שיט.

קודם לכן חמש ספינות ששטו בסמוך לחופי איחוד האמירויות דיווחו כי הן איבדו שליטה סמוך לאי פוג'ירה שנמצא במפרץ עומאן. עיתון ה"טיימס" ציטט מקורות בריטים שסיפרו הם מאמינים שספינה בשם "אספלט פרינסס" נחטפה וכי הם "פועלים על סמך ההנחה שהצבא האיראני או מיליציה המזוהה עם איראן עלו על כלי השיט". 

משמרות המהפכה האיראניות הכחישו את הטענות כי כוחות איראניים מעורבים בתקרית הימית וטענו כי מדובר במהלך שמקדים לפעולה עוינת נגד המשטר בטהרן.

מחלקת המדינה בארצות הברית אמרה כי היא מודעת לתקרית הימית וכי הם בודקים את העניין וכי הם ימשיכו להיות מתואמים עם שותפיהם במפרץ. כמו כן, הבית הלבן התייחס גם הוא לתקרית הימית במפרץ הפרסי ומסר כי "הדיווחים הראשונים מדאיגים מאוד. ארצות הברית עוקבת אחרי המצב ונמצאת בקשר הדוק עם בריטניה ושותפים נוספים ברחבי העולם". 
 

לפי MarineTraffic.com אתר העוקב אחרי ספינות, שתי כלי השיט - מכלית הנפט בשם Golden Brilliant והספינה "קמדהנו" הנושאת אספלט - דיווחו כי הן "לא תחת שליטה", דרך מערכת הזיהוי האוטומטית שלהן. בדרך כלל, המשמעות של דיווח כזה היא שכלי שיט אינו יכול להמשיך עוד במסלולו. 

מוקדם יותר היום משרד ההגנה הבריטי הודיע כי הוא מודע לתקרית ימית "שאינה פיראטית" שהתרחשה מול חופי איחוד האמירויות, והמליץ לכלי שיט באזור "לנהוג בזהירות יתרה" ולא להגיע לאזור. רשות הסחר הימי של בריטניה הזהירה כי ייתכן ומדובר בתקרית של חטיפת ספינה. 

משרד החוץ האיראני דחה את הדיווחים על התקרית הביטחונית, כינה אותם "חשודים" והזהיר מפני מאמץ ליצור "אווירה שקרית" נגד טהרן: "הדיווחים על התרחשותם של אירועי אבטחה עוקבים של ספינות במפרץ הפרסי ובמפרץ עומאן בהחלט מעוררים חשדות, מזהירים מפני מאמץ ליצור אווירה שקרית למטרות פוליטיות מיוחדות".

כזכור, בשבוע שעבר הותקפה ספינה בריטית בבעלות ישראלית סמוך לחופי עומאן, תקיפה המיוחסת לאיראן שבה נהרגו אזרח בריטי ואזרח רומני. אמש אמר שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן כי הוא "משוכנע שאיראן עומדת מאחורי תקיפת הספינה". 

גם שר הביטחון בני גנץ התייחס אמש לתקיפה ואמר במליאת הכנסת כי "התוקפנות של איראן באזור בכלל ובחזית הימית בפרט, הולכת ומחריפה". לדבריו, "התקיפה האחרונה שהביאה לרצח של שני אזרחים היא עליית מדרגה. זו בדיוק הסיבה שחייבים לפעול כעת מול איראן שלא רק חותרת לגרעין צבאי, אלא גם מביאה למירוץ חימוש מסוכן, ומפוררת את היציבות במזרח התיכון בעזרת מיליציות טרור שמחזיקות מאות כטב"מים - באיראן, בתימן, בעיראק ובמדינות נוספות. כולם תוצרת התעשייה האיראנית. כולם מאיימים על המרחב - ביבשה, באוויר ובים".

הוא הדגיש: "זה לא עניין ישראלי בלבד, העולם כולו שרואה את תוצאות התוקפנות של איראן, חייב לפעול, וכל הסכם עם איראן חייב להתייחס גם להסרת האיום שלה על המרחב, ופגיעתה בחפים מפשע ובכלכלה העולמית".

גנץ הוסיף: "איראן תחת התליין ראיסי שייכנס לתפקידו השבוע, תהיה מסוכנת יותר לעולם משהייתה עד כה, הרסנית יותר לאזור משהייתה עד כה, ותשאף להפוך לאיום קיומי על ישראל. אנחנו נפעל להסיר כל איום כזה. ישראל מחזיקה במגוון כלים ואפשרויות בכדי להגן על אזרחיה, ונבוא חשבון עם כל מי שמבקש לפגוע בנו, בזמן, במקום ובדרכים שמשרתות אותנו ואת ביטחוננו".