חקירה של התביעה הכללית במדינת ניו יורק קבעה היום (שלישי) כי המושל הדמוקרטי, אנדרו קואומו, הטריד מינית נשים רבות, הפעיל "סביבת עבודה רעילה" והפר שורה של חוקים מדינתיים ופדרליים. קואומו עצמו הכחיש את הטענות והבהיר שאינו מתכוון להתפטר.

מספר נשים האשימו את קואומו בן ה-63 בסוף פברואר בהטרדות מיניות, ובעקבות זאת מינתה התובעת המדינתית, לטיטיה ג'יימס, שני עורכי דין חיצוניים - התובע לשעבר ג'ון ה. קים, ואן קלארק, עורכת דין לענייני עבודה - כדי לבדוק את הטענות.

בארבעת החודשים האחרונים, ראיינו החוקרים 179 עדים ובחנו עשרות אלפי מסמכים והיום התפרסם דוח החקירה שמתפרש על פני 165 עמודים. לפי הדוח, קואומו הטריד מינית נשים רבות בצוות שלו, עובדות נוספות בממשל המדינתי, כולל שוטרת, ואזרחיות, כאשר מישש אותן בניגוד לרצונן, נישק אותן והתבטא באופן בלתי ראוי תוך הפרת חוקים מדינתיים ופדרליים.

ג'יימס אמרה במסיבת העיתונאים כי קואומו הפעיל "סביבת עבודה רעילה ועוינת שאפשרה להטרדות להתרחש". החוקרים גם מצאו כי קואומו והצוות שלו ניסו להגיב נגד אחת הנשים שהתלוננה על המושל. לינדזי בוילן, לשעבר בכירה בתחום הפיתוח הכלכלי, טענה כי קואומו הטריד אותה מספר פעמים בין 2016 ל-2018, כאשר בין השאר הוא נישק אותה ללא הסכמתה וביקש ממנה לשחק עמו פוקר עירום בעת שהיו במטוסו הפרטי.

"הדוח חושף תמונה מטרידה, אבל ברורה", אמרה התובעת. "התנהלות שפוגעת במרקם ובאופי של הממשל המדינתי שלנו ומאירה על חוסר הצדק שעלולה להיות נוכחת ברמות הגבוהות ביותר של הממשל".

קואומו, שמכהן בתפקידו כבר עשר שנים והודיע על כוונתו להתמודד לכהונה רביעית בשנה הבאה, הכחיש בתוקף את הטענות. "מעולם לא נגעתי במישהי באופן בלתי ראוי", אמר בהודעה מצולמת. "זה לא מי שאני. ומעולם לא הייתי כזה. העובדות שונות מאד ממה שתואר".

קואומו נחשב לאחד הכוכבים של המפלגה הדמוקרטית וזכה לשבחים על תפקודו במהלך שיא משבר הקורונה בשנה שעברה עם עדכונים טלוויזיוניים יומיים. אולם ההאשמות על הטרדות, יחד עם ההאשמות כי הוא הסתיר את המספרים האמיתיים של הקורבנות בבתי האבות הגבירו את הלחץ עליו. גם במפלגה הדמוקרטית החלו להתנער מהמושל והדוח הנוכחי צפוי להאיץ הליכים להדחתו.