האצנית האולימפית הבלארוסית, קריסטינה צימנוסקאיה, נחתה הערב (רביעי) בפולין, שלושה ימים אחרי שהצליחה להיחלץ מניסיון של מנהלי המשלחת לאלץ אותה לשוב למולדתה בשל ביקורת שמתחה עליהם.

צימנוסקאיה (24) עזבה הבוקר את שגרירות פולין ביפן, שם שהתה בשני הלילות האחרונים, ועלתה על טיסה מנמל התעופה נאריטה בטוקיו. היא הייתה אמורה לטוס ישירות לפולין, שהעניקה לה ויזה הומינטרית, אולם ברגע האחרון החליפה טיסה עם עצירת ביניים בווינה משיקולי אבטחה.

בצהריים, היא נחתה בווינה, אולם לא דיברה עם העיתונאים. גורם מקומי סיפר כי היא הייתה עייפה וחששה לעתידה, אולם היא הרגישה טוב גם לנוכח הנסיבות המורכבות. כעבור זמן קצר, המשיכה הספורטאית בטיסה של חברת LOT לנמל התעופה שופן בוורשה והיא צפויה להתאחד עם בעלה והילד שלהם, שקיבלו גם הם ויזה הומינטרית.

הדרמה החלה ביום ראשון, כאשר צימנוסקאיה, שהייתה אמורה לייצג את ארצה בריצת 200 מטר במשחקים האולימפיים, ביקשה סיוע מהשוטרים בנמל התעופה בטוקיו. היא סיפרה כי מנהלי המשלחת דרשו ממנה לשוב לארצה אחרי שפרסמה פוסט שבו הביעה זעמה על כך ששיבצו אותה לריצת השליחים 4X400 בלי ידיעתה אחרי שחלק מהמשתתפות לא הגיעו כי לא ביצעו מספיק בדיקות סמים.

מפגינים בבלארוס (צילום: Jedrzej Nowicki/Agencja Gazeta/via REUTERS)
מפגינים בבלארוס (צילום: Jedrzej Nowicki/Agencja Gazeta/via REUTERS)

צימנוסקאיה אמרה כי היא חוששת לחזור לבלארוס וכי היא רוצה לקבל מקלט מדיני באירופה. הטיסה עזבה בלעדיה, אחרי שעות אחדות בתחנת המשטרה, היא הועברה לשגרירות פולין בטוקיו. גם הוועד האולימפי הבינלאומי התערב בפרשה ודרש מהשלטונות במינסק לספר הסברים.

בוועד האולימפי של בלארוס טענו בתגובה כי "בהקשר של המצב הרגשי והפסיכולוגי של האתלטית קריסטינה צימינובסקאיה, צוות האימון של האתלטים החליט לבטל את הופעתה במשחקים".

בתוך כך, האתלטית הבלארוסית, יאנה מקסימבה, שייצגה את ארצה בקרב 7 באולימפיאדת לונדון, ובעלה אנדריי קרוצ'נקה, בעל מדליית כסף בקרב 10 מאולימפיאדת בייג'ינג, החליטו שלא לשוב למולדתם משהותם בברלין. מקסימבה פרסמה פוסט באינסטגרם שבו סיפרה כי ההחלטה קשורה למצב המחריף במדינה שבו "כל אחד יכול לאבד לא רק חירות, אלא גם את חייו".

"אפשרי לנשום פה בחופשיות ולהיות בין אלה שנלחמים למען החירות של בני עמם, קרוביהם ואהוביהם", כתבה בפוסט מברלין, שבו הציגה צילום שלה עם בנה הקטן. "אנחנו ננצח בוודאות".