ארה"ב ובריטניה קראו לאזרחיהן לעזוב את אפגניסטן בהקדם האפשרי. זאת אחרי שכוחות הטליבאן הצליחו לכבוש לראשונה ערי בירה מחוזיות במאמץ להשתלט על המדינה עם השלמת הנסיגה האמריקאית אחרי 20 שנה. 

בהודעה שפרסמה אתמול שגרירות ארה"ב בקאבול היא הפצירה בכל האזרחים האמריקאים באפגניסטן "לעזוב באופן מיידי, תוך שימוש בכל הטיסות המסחריות הזמינות". "בהתחשב בתנאים הביטחוניים ובצוות המצומצם, היכולת של השגרירות לסייע לאזרחים אמריקאים באפגניסטן מוגבלת באופן קיצוני, אפילו בתוך קאבול", התריעה השגרירות.

גם השגרירות הבריטית פרסמה הודעה דומה. "אנחנו מייעצים לבעלי אזרחות בריטית לעזוב את אפגניסטן כעת באמצעים מסחריים", נמסר. "אם אתם עדיין באפגניסטן, עליכם לעזוב מיד בשל המצב הביטחוני המידרדר".

ההפצרות הגיעו על רקע ההתקדמות של חמושי הטליבאן, שממשיכים להשתלט על אזורים אסטרטגיים ברחבי המדינה כשהם מנצלים את הנסיגה האמריקאית, שאמורה להיות מושלמת עד סוף החודש.

שלשום רשמו לוחמי הטליבאן הישג חשוב כאשר כבשו בירה מחוזית ראשונה - העיר זראנג' שבמחוז נימרוז, ליד הגבול עם איראן. "שום מקום במחוז נימרוז לא נמצא תחת שליטת הממשלה, הטליבאן תפסו את הכל", הודה גורם מקומי. "כוחות הביטחון נמלטו למחוזות אחרים או נכנעו לטליבאן".

אתמול הטליבאן השתלטו גם על שברע'אן, בירת מחוז ג'אוזאן, שליד הגבול עם טורקמניסטן. מחוקקים מקומיים האשימו את הממשלה בקאבול כי היא לא נענתה לתחינותיהם לסייע מול כוחות הטליבאן, בעוד שבמשרד ההגנה טענו כי כוחות הביטחון נערכים לפעול נגד הטליבאן וכי המצב בערי הבירה המחוזיות ישוב בקרוב לשגרה.