האש ביוון ממשיכה להכות במלוא העוצמה. במהלך הימים האחרונים פרצו ברחבי המדינה מאות שריפות שכילו שטחים עצומים של יערות בתוליים וחורש טבעי. הרשויות היווניות החלו היום (שני) להעריך את עלות הנזקים שנגרמו כתוצאה מהשריפות שהרסו שטחי טבע אדירים ואילצו אלפי תושבים להימלט מבתיהם במהלך השבוע האחרון.  

במהלך השבועות האחרונים שורר גל חום קיצוני באזור מדינות הבלקן ודרום אירופה. גם בטורקיה השכנה נרשמו שריפות רבות שכילו שטחים ירוקים בעקבות היובש הרב. 

מזג האוויר הקיצוני הגיע לשיאו במהלך השבוע שעבר, אז נמדדו באתונה, בירת יוון, לא פחות מ-47 מעלות צלזיוס (בצל). הרשויות ביוון דיווחו כי מזג אוויר כזה לא נראה במדינה במהלך 30 השנים האחרונות. תושבי העיר הונחו להישאר בתוך בתיהם ולסגור את החלונות, זאת בעקבות זיהום האוויר הרב שנרשם באזור, לאחר שגל השריפות התקרב לפרבריה. 

שריפות ביוון (צילום: רויטרס)
שריפות ביוון (צילום: רויטרס)

ביום שישי האחרון מת אדם באתונה, אחרי שנפצע מעמוד חשמל שקרס עליו, ולפחות תשעה אנשים נוספים נפצעו. בתוך כך, משלחת של כבאים מישראל הוטסה ליוון על מנת לסייע בכיבוי השריפות. 

ראש הממשלה היווני קיריאקוס מיצוטאקיס כינה את האירוע כ-"קיץ מסויט". לדבריו, בראש סדר העדיפויות של ממשלתו עומדת קודם כל ההגנה על חיי אדם. הוא הוסיף כי הממשלה מתכננת לפצות את מי שנפגע מהשריפות ותייער מחדש את האזורים שנשרפו. 

במהלך סוף השבוע פונו תושבים ותיירים מהאי אוויה, השני בגודלו במדינה, לאחר שהאש כילתה שטחים ירוקים נרחבים והחלה להתפשט אל האזורים המיושבים. תיעוד מתוך המעבורת שעליה מאות מפונים, סיפק מראה אפוקליפטי בו נראתה האש מכלה את בתי האי בעוצמה רבה. 

לאחר שכבאים מן האי לא הצליחו להשתלט על האש החזקה, תושבים מקומיים החלו להצטרף אליהם על מנת לסייע במאמן למנוע ממנה להתפשט על שטחים נוספים. "המצב קשה מאוד", אמר מושל מרכז יוון, פאניס ספנוס, לערוץ "סקאי", והוסיף: "החזית הצפונית חוצה את האי מהקצה אל הקצה".

שריפות ביוון (צילום: AFP)
שריפות ביוון (צילום: AFP)

החזיתות הבוערות ביותר היו באוויה ובפלופונז, כולל בארכדיה ובאולימפיה העתיקה, אתר המשחקים האולימפיים של ימי קדם. בפאתי אתונה, רוחות חזקות הביאו להתפשטות שריפה לתוך העיירה ת'רוקומידוניס, שתושביה נדרשו להתפנות מבתיהם. האש הותירה בתים וכלי רכב שרופים בין עצי אורן חרוכים, וענן עשן היתמר בשמי הבירה. "זה ממש רע", אמר ת'אנסיס קלודיס, תושב העיירה. "כל יוון נשרפת".

גל החום הקיצוני התפשט במהלך הימים האחרונים למדינות נוספות בדרום אירופה, בהן בולגריה, רומניה ואיטליה. כעת קיים במדינות אלה חשש מפני התלקחות שריפות, בדומה ליוון. 

ויש מי שחושבים כי האש ביוון אינה רק פועל יוצא של מזג אוויר חם, אלא פעולה מכוונת. בימים האחרונים עלתה ביוון תאוריית קונספירציה לפיה הממשלה היא זו שעומדת מאחורי השריפות ואף מימנה הצתות מכוונות. "זו לא הפעם הראשונה," אמר איש התקשורת שמעון פרנס ברדיו 103FM והוסיף כי "גם ב-2018 היו שריפות ענק ולכן אני אומר שזה חשוד. יש אקלים וחמסינים ויש גם רשלנות אנושית, אבל לא בפרץ כזה, של קרוב ל-100 שריפות בבת אחת ונזקים כאלו איומים, משהו פה חשוד, זה בטוח".

שריפות ביוון (צילום: רויטרס)
שריפות ביוון (צילום: רויטרס)