כוחות הטאליבן כבשו היום (שבת) את העיר פול-א-אלאם, הנמצאת במרחק כ-70 קילומטרים בלבד מקאבול, כך לדברי חבר במועצה המקומית. לדבריו, לוחמי ארגון הטרור שהגיעו למקום לא נתקלו בהתנגדות רבה. כיבוש העיר מתרחש במהלך יממה קריטית למדי באפגניסטן, כאשר המתקפה האפשרית על העיר קאבול הולכת ומתקרבת, לאחר שהערים השנייה והשלישית בגודלן במדינה נכבשו.

בעקבות השתלטות הטאליבן על 18 מחוזות מתוך 34 מחוזות המדינה, פנה נשא אפגניסטן אשרף גאני לעם ואמר: "אני מבין שאתם מודאגים מהמצב, וחושבים על עתידכם, אני מבטיח כנשיא שאתרכז בסיום חוסר היציבות, האלימות והעקירה של בני עמי". עוד הוא אמר כי ימצא דרך לסייע לאלפים שנעקרו מבתיהם לאור הלחימה וטען כי "לארגן מחדש את כוחות הצבא נמצא בעדיפות עליונה".

במקביל, בקטאר קראו לטאליבן להסכים להפסקת אש. בהודעה רשמית של משרד החוץ הקטארי, המדינה קראה לכוחות הטאליבן לעצור ולבלום את הידרדרות המצב באפגניסטן.

מוקדם יותר היום, הפנטגון הודיע כי שני גדודים של חיל הנחתים (המארינס) וגדוד חי"ר יגיעו לקאבול עד יום ראשון בערב בערב. מדובר בכ-3,000 חיילים אמריקאים, אשר "הגעתם תימשך עד מחר", כך לדברי גורם אנונימי שצוטט בסוכנות הידיעות רויטרס. כמו כן, מהפנטגון נמסר עוד כי צוות של לוחמי חי"ר צפוי לעבור מבסיס בצפון קרוליינה לבסיס האמריקאי הנמצא בכווית, זאת כדי שיוכל לשמש ככוח ראשוני לתגובה מהירה בקאבול במידת הצורך.

פליטים אפגניים בעיר קאבול (צילום: Paula Bronstein/Getty Images)
פליטים אפגניים בעיר קאבול (צילום: Paula Bronstein/Getty Images)

בריטניה, ומספר מדינות מערביות נוספות שולחות גם הן כוחות לאזור, זאת בשל העובדה כי כוחות ההתנגדות הממשלתיים, הפועלים נגד הטאליבן, מתפוררים בהדרגה. לדבריהם גורמים באפגניסטן, החשש המשמעותי ביותר כעת הוא שארגון הטרור יתקוף בתוך ימים ספורים את הבירה קאבול.

גורם ממשלתי אישר כי קנדהאר, המרכז הכלכלי בדרום המדינה, נמצא כעת גם הוא תחת שליטת ארגון הטרור, וכך גם חראת שבמערב במדינה. "העיר נראית כמו עיר רפאים", אמר גולאם חביב, חבר מועצת המחוז בשיחה עם סוכנות הידיעות רויטרס. הוא סיפר עוד כי משפחות, בעיר המונה כ-600 אלף איש ונמצאת סמוך לגבול האיראני "מתחבאות בבתיהן או עזבו". 

כאמור, המצב הנוכחי במדינה עורר חשש ממשבר שיוביל לפליטים רבים, ומפגיעה בזכויות האדם. למעשה, לדברי גורם מהאו"ם, עד כה נמלטו מבתיהם כ-400 אלף אזרחים. "כרבע מיליון מהאזרחים הללו נמלטו מאז חודש מאי", ציין. תומסון פירי, מתוכנית המזון הבינלאומית של האו"ם, ציין "המצב הנוכחי באפגניסטן נראה כעת כמו אסון הומניטרי", שכן משפחות רבות נמצאות כעת באוהלים בקאבול לאחר שנמלטו. 

כוחות הטליבאן כבשו עיר נוספת באפגניסטן ומתקדמים לעבר קאבול (צילום: רויטרס)

עם זאת, דובר הפנטגון ג'ון קירבי אמר כי "קאבול אינה נמצאת כעת תחת איום קרוב, אם כי ניתן לראות שישנם ניסיונות של הטאליבן לבודד אותה". מהבית הלבן נמסר כי נשיא ג'ו ביידן מקבל תדרוכים סדירים, בנושא חילוץ האזרחים האמריקאים מהמקום.

בתוך כך, סוכנות הידיעות רויטרס פירסמה מסמך לפיו כי השגרירות האמריקאית החלה בשריפה והשמדה של חומרים שונים, בין אם מדובר בניירות וחומרים פיזיים, ובין אם מדובר במכשירים אלקטרוניים שונים, זאת במטרה להפחית את כמות החומרים הרגישים נמצאים במקום. במשרד החוץ הגיבו לפרסום על השמדת המידע, והשיבו: "השגרירות נוקטת בנוהל סטנדרטי כדי "למזער את טביעת הרגל במקום".