משבר דיפלומטי חריף: נשיא פולין, אנדז'יי דודה, אישר היום (שבת) כי יחתום על החוק שיגביל תביעות להשבת רכוש יהודי.

זאת, למרות המחאות החוזרות ונשנות מצד ישראל וארצות הברית. חתימתו של דודה מהווה את האישור הסופי לחוק שצפוי להקשות על יהודים לתבוע בחזרה נכסים ורכוש שהוחרמו על ידי הנאצים במהלך מלחמת העולם השנייה.

לאחר חתימתו, הבהיר הנשיא: "החוק ישים קץ לעידן הכאוס המשפטי, לחוסר הוודאות של מיליוני פולנים ולחוסר הכבוד לזכויות היסוד של אזרחי המדינה".

ראש הממשלה נפתלי בנט יצא נגד החלטת פולין, ואמר כי "ישראל רואה בחומרה את אישור החוק שמונע מיהודים לקבל פיצוי על רכוש שנגזל מהם בתקופת השואה, ומצרה על העובדה שפולין בוחרת להמשיך לפגוע במי שאיבדו את עולמם. מדובר בהחלטה מבישה ובזלזול מחפיר בזיכרון השואה. זהו צעד חמור שישראל לא תוכל לעמוד מולו בשיוויון נפש".

שר החוץ יאיר לפיד פרסם בתגובה להחלטת נשיא פולין כי הורה לממונה על השגרירות הישראלית בוורשה, טל בן ארי יעלון, לשוב מיד לארץ להתייעצויות, כאשר תקופת שהותה לא תוגבל בזמן. בנוסף, משרד החוץ, על פי לפיד, "ימליץ לשגריר פולין בישראל מארק מגירובסקי להמשיך את חופשתו בארצו".

שר הביטחון בני גנץ, הוסיף לבקר את החוק: "החוק נגד תביעות יהודים שעבר בפולין, מונע צדק מקורבנות השואה ובני משפחותיהם. זהו חוק חמור ובלתי מוסרי שאני כבן לניצולי שואה מזועזע ממנו עמוקות. אני קורא לכל השותפים של ישראל בעולם לגנות את החוק ולפעול לביטולו".

שגריר פולין בישראל מארק מגירובסקי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
שגריר פולין בישראל מארק מגירובסקי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"פולין אישרה היום, לא בפעם הראשונה, חוק אנטישמי ולא מוסרי. הוריתי הערב לממונה על השגרירות בוורשה לחזור מיד לישראל להתייעצויות ללא הגבלת זמן. השגריר החדש לפולין, שאמור היה לצאת בקרוב לוורשה, לא ייצא לפולין בשלב זה. משרד החוץ ימליץ היום לשגריר פולין בישראל להמשיך את  חופשתו בארצו. כדאי שינצל את הזמן העומד לרשותו, כדי להסביר לפולנים מה משמעות השואה בעיני אזרחי ישראל ועד כמה לא נסבול זלזול בזכר הנספים ובזיכרון השואה. זה לא ייעצר כאן. אנחנו מקיימים שיחות תיאום עם האמריקאים על דרכי תגובה בהמשך", מסר לפיד.

עוד הוא הוסיף כי "פולין הפכה הערב למדינה אנטי דמוקרטית, לא ליברלית, שאינה מכבדת את הטרגדיה הגדולה ביותר בהיסטוריה האנושית. לעולם אסור לשתוק. ישראל והעם היהודי בוודאי לא ישתקו".

שר הבריאות ניצן הורוביץ, אמר: "החוק הפולני החדש הוא מביש. הרי לא מדובר בכל הרכוש העצום של יהודי פולין. כי בעליו נרצחו ולא נותרו יורשים (הנאצים היו יסודיים מאוד). אלא בחלק זעיר שעשויות להיות לגביו תביעות - אז גם עליו אוסרים השבה או פיצוי. זו כבשת הרש. ובפירוש המשך הגל העכור שעובר על פולין, כולל הומופוביה קשה".

חבר הכנסת יוראי להב הרצנו (יש עתיד), הגיב לאישור החוק: "זהו חוק אנטישמי שנותן תוקף ל'הרצחת וגם ירשת'. ההתעקשות של הפולנים להמשיך ולהתייחס ליהודים - שאותם רדפו, רצחו וגזלו - כמטרד שיש לסלקו מהדרך - מבישה ומזעזעת. זוהי מתקפה בוטה על האמת, המוסר והצדק, ואסור לנו לעבור על כך לסדר היום. לא רק כיהודים או כישראלים, אלא כבני אדם".

גם חבר הכנסת עופר כסיף (הרשימה המשותפת) הביע זעזוע מהחוק, וכתב: "חוק הגזל הפולני הוא חוק גזעני ומתועב, בדיוק כמו חוק נכסי נפקדים שמכשיר גזל רכוש פלסטיני בידי יהודים. הדבר הצודק והאנושי לעשות הוא להשליך לפח האשפה של ההיסטוריה את שני החוקים הללו ולחתור להכרה ולפיצוי".

ח"כ מיקי זוהר (ליכוד) כתב כי "החלטת ממשלת פולין לאשר את החוק נגד תביעות רכוש שנגזלו מקורבנות השואה היא לא פחות מיריקה בפרצופם של שורדי השואה והעם היהודי. מחובתנו לנקוט בכל הצעדים הנדרשים כנגד ממשלת פולין כדי להבהיר לכולם כי לעולם (לא) עוד".

כזכור, השבועלפיד התייחס לאישור החוק, והביע מחאתו בחשבון הטוויטר שלו: "בימים אלה מתקיימים דיונים אינטנסיביים עם הממשל האמריקאי על הדרכים לתגובה על החקיקה הפולנית הגובלת בהכחשת שואה. זה לא יעבור בשתיקה, הפולנים לא יכולים להמשיך לפגוע בזכר הנספים".

בתגובה לכך, דחה סגן שר החוץ הפולני פבל יבלונסקי את הביקורת, וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "בדבריו בנוגע לחקיקה שאושרה על ידי הפרלמנט הפולני, שר החוץ הישראלי השתמש במונח 'הכחשת השואה'. אנו זועמים מאוד על בחירת המילים שלו ודוחים בתוקף את האשמת השווא".

הוא הוסיף ותקף את לפיד, וטען כי "זהו ניסיון שאינו מונע מאינטרסים טהורים לזכות בתמיכה פוליטית פנימית, מנותקת מהמציאות ומאופי החוק עצמו. פולין מגנה בחריפות את הניצול השיטתי של הטרגדיה של מיליוני יהודים במהלך מלחמת העולם השנייה בשיח הפוליטי הנוכחי, כמו גם התקפות זדוניות נגד ארצנו".