ההשתלטות המהירה של הטליבאן על אפגניסטן הדהימה את העולם, שצפה בעיניים כלות כיצד עיר אחר עיר נופלות לידי הארגון, רבות מהן ללא התנגדות כלל. זהו לוח הזמנים המלא של ההסלמה באפגניסטן, החל מההכרזה האמריקאית על הנסיגה הצבאית ועד לכניסת כוחות הטליבאן לבירה קאבול

כוחות הטליבאן כבשו עיר נוספת באפגניסטן ומתקדמים לעבר קאבול (צילום: רויטרס)

14 באפריל: הנשיא ג'ו ביידן מודיע כי כוחות ארה"ב ייסוגו מאפגניסטן החל מה -1 במאי ועד 11 בספטמבר, ובך הביא לסיומה של המלחמה הארוכה ביותר בתולדות ארה"ב. זו הייתה הארכה של מועד היציאה הקודם שהוסכם בין ארצות הברית לטליבאן, ה-1 במאי.

4 במאי: לוחמי הטליבאן פתחו במתקפה גדולה נגד הכוחות האפגנים בדרום מחוז הלמנד. בנוסף, הם תוקפים לפחות בשישה מחוזות אחרים.

11 במאי: הטליבאן כבש את מחוז נרך, ממש מחוץ לבירת קאבול, כאשר האלימות מתעצמת ברחבי המדינה.

7 ביוני: בכירים בממשלה אומרים כי יותר מ -150 חיילים אפגנים נהרגו תוך 24 שעות כשהלחימה מחמירה. הם מוסיפים כי הלחימה משתוללת ב -26 מתוך 34 המחוזות במדינה.

פיגוע בקאבול, אפגניסטן (צילום: רויטרס)
פיגוע בקאבול, אפגניסטן (צילום: רויטרס)

22 ביוני: לוחמי הטליבאן יוצאים בשורה של פיגועים בצפון המדינה, הרחק ממעוזיהם המסורתיים בדרום. שליח האו"ם לאפגניסטן אומר שהם השתלטו על יותר מ -50 מתוך 370 מחוזות.

2 ביולי: כוחות אמריקאים יוצאים בשקט מהבסיס הצבאי הראשי שלהם באפגניסטן - בסיס חיל האוויר באגרם, מרחק שעה נסיעה מקאבול. בכך למעשה מסתיימת מעורבות ארה"ב במלחמה.

5 ביולי: הטליבאן אומרים שהם יכולים להציג הצעת שלום בכתב לממשלת אפגניסטן כבר באוגוסט.

21 ביולי: כוחות הטליבאן שולטים בכמחצית ממחוזות המדינה.

25 ביולי: ארצות הברית נשבעת להמשיך ולתמוך בכוחות האפגנים "בשבועות הקרובים" עם תקיפות אוויריות מועצמות שיסייעו להם להתמודד עם מתקפות הטליבאן.

26 ביולי: האו"ם אומר כי כמעט 2,400 אזרחים אפגנים נהרגו או נפצעו בחודשים מאי ויוני, מספר הנפגעים הגבוה ביותר מאז 2009.

כוחות הטליבאן בסיור בעיר שכבשו באפגניסטן (צילום: רויטרס)
כוחות הטליבאן בסיור בעיר שכבשו באפגניסטן (צילום: רויטרס)

6 באוגוסט: העיר זראנג' בדרום המדינה הופכת לבירת המחוז הראשונה שנפלה בידי הטליבאן מזה שנים. רבות נוספות יפלו אחריה בימים הבאים, כולל העיר קונדוז שבצפון.

13 באוגוסט: ארבע בירות מחוזות נוספות נופלות ביום אחד, כולל קנדהאר, העיר השנייה בגודלה במדינה והבית הרוחני של הטליבאן. במערב נתפסת עיר מפתח נוספת, הראת, והמפקד הוותיק מוחמד איסמעיל חאן, אחד הלוחמים המובילים נגד הטליבאן, נתפס.

14 באוגוסט: הטליבאן משתלטים על העיר הצפונית הגדולה מזאר-אי-שריף ואת פול-על-עלם, בירת מחוז לוגר, רק 70 ק"מ דרומית לקאבול. ארצות הברית שולחת כוחות נוספים שיעזרו בפינוי אזרחיה מקאבול, בעוד שנשיא אפגניסטן אשרף גאני אומר כי הוא מתייעץ עם שותפים מקומיים ובינלאומיים בצעדים הבאים.

15 באוגוסט: מורדי הטליבאן נכנסים לקאבול לאחר שהשתלטו על כל הערים הגדולות באפגניסטן מלבד הבירה, בעוד ארצות הברית פינתה דיפלומטים משגרירותה במסוק והעבירה את פעילותה לשדה התעופה בעיר.