איתן בירן בן ה-5, השורד היחיד מאסון הרכבל באיטליה שאירע לפני כשלושה חודשים נמצא בלב מאבק ציבורי ומשפטי. זאת לאחר, שאחותו של האב עמית קיבלה אפוטרופסות מלאה עליו על מנת להכריע בסוגיות בריאותיות, ואילו כעת משפחת האם טוענת מצידה כי מדובר ב'מחטף' והם פועלים על מנת להשיבו ארצה. דודו של הילד מצד האם, גיא פלג, שוחח הבוקר (שני) עם גולן יוכפז וענת דוידוב והתייחס לדברים. 

"יש פה שתי משפחות שרוצות בטובתו של הילד, למרות שהצד השני לא ברור מה האינטרס שלו ולאיפה זה הולך מהבחינה הזאת. יש כאן קטע של לנסות לבודד משפחה אחת", אמר.

לדבריו, הוויכוח המשפטי החל לרקום עוד וגידים כ-48 שעות לאחר האסון, "מתחת לרדאר קרו דברים שלא אמורים לקרות בשלב כל כך מוקדם אחרי אסון, אנחנו אחרי האסון הגענו למצב שכל המשפחות מרוסקות. מה שרצינו זה להבין איך מסתכלים קדימה ורואים לאן הולכים מבחינת טובתו של הילד, בניסיון להיות משפחה אחת מלוכדת".

"כאשר עוד בטרם קבירת הגופות המשפחה מצד האבא החליטה שהיא מוציאה מכתב אימוץ מידי ומלא שלא בידיעתנו כבר ב־26 למאי, כאשר האסון קרה ב־23, בעצם טרם קבירתם של יקירנו", הסביר.

כשנשאל מה האינטרס שעומד מאחורי ההחלטה, השיב פלג: "אני מתקשה לדעת, כי במעמד האסון שהיינו באותו יום בבי"ח, אני מדבר על 24 שעות אחרי שחזרנו מהמכון הפתולוגי וזיהינו את הגופות, אתנה בכלל לא שם, אתה מנסה לעכל את האסון שנפל עליך ואתה לא מצליח להבין מה האינטרס ומהם הדברים הפועלים".

"איתן הוא ילד ישראלי וההורים שלו רצו מאוד לחזור ארצה, היה דיבור שבתחילת השנה הקרובה הם יעתיקו את מקום מגוריהם לישראל ובסופו של דבר הם הלכו לשם לתקופה לצורך לימודים. זה לא מובן, כי בשיחה שלנו עם הצד השני דיברנו על זה שטובתו של הילד זה לבוא ולהיות עם כלל המשפחה בארץ כי כלל המשפחה שלו משני הצדדים נמצאת פה בארץ והילד צריך משפחה יותר מכל דבר", המשיך.

לטענתו המשפחה מצד האם נלחמת לראות את הילד ככל שניתן אך מנגד הצד השני מנסה למנוע זאת, "הילד שמח ומאושר בכל פעם שהוא נמצא איתנו, כל הזמן שואל מתי אני יכול לדבר עם דודו גיא, מתי אתה בא? הוא מתקשר ושואל אותי מתי אני בא. כל פעם שהוא נדרש ללכת יש לו כזה אי רצון ללכת, הוא אומר אני רוצה ללכת איתכם לפה ולפה".

בהמשך דבריו, התייחס למאבק המשפטי שמתנהל במסגרתו נאסר עליהם לפגוש את איתן החל מאתמול: "לפני מספר ימים הייתה עליית מדרגה רצינית, כביכול בטענות מופרכות ומוזרות שזה בטובתו של הילד".

"אנחנו כרגע מול הרשויות והאיטלקיים, הם מנסים לבודד אותו מהמשפחה שלו, מהיהדות שלו. הילד עבר ברית מילה, איך זה הגיוני שאני רואה כתבה בעיתון שנזירות בבי"ס קתולי מחכות לו לשנה הבאה?", סיכם.