הסופר והצלם צור שיזף, שביקר פעמיים באפגניסטן, שוחח הבוקר (שני) עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתוכניתם ב-103FM על השתלטות הטליבאן על קאבול, סיפר כיצד נראו החיים תחת השלטון הטליבאני והעריך: "הטליבאן למדו משהו מהכישלון הקודם שלהם". אחריו עלה עפר שלח מהמכון למחקרי ביטחון לאומי, שטען: "המראות מקאבול מזכירות לאמריקאים את סוף מלחמת ווייטנאם - חייבים לעשות הכל כדי שארה"ב תחזור למזרח התיכון". 

שיזף סיפר כי ביקר באפגניסטן פעמיים, ב-2006 וב-1998. "לא נכנסתי כישראלי, יש לי דרכון בריטי ואיתו אני מסתובב בד"כ באזורים האלה", סיפר. "הטליבאן השתלטו על המדינה אם אני זוכר נכון ב־1996 או 1995 ושלטו בה בעצם עד 2001, עד שהאמריקנים כיתרו אותם בעזרת כוח אווירי שלהם ועל הקרקע היו את אנשי הברית הצפונית שביצעו את הכיבוש הקרקעי".

הוא הוסיף כי "לא השתנה הרבה, אפגניסטן היא לא מדינה, הקורלציה הכי קרובה אלינו תהיה לבנון. מדינה שיש בה חלוקה אתנית מאוד רחבה, והנושא הגיאוגרפי באפגניסטן הוא שמכתיב את האופי שאנחנו נותנים שם לגבולות גיאוגרפיים שמחזיקים בתוכם אלפי ממלכות קטנות, גם אם הן לא נקראות ממלכות; מכיוון שדרכי התחבורה מאוד קשות וכל עמק מתנהג בצורה עצמאית, ובכל עמק יש עיירה עצמאית, ויש חבורות כפרים שבכל כפר מי שקובע זה ראש הכפר שנבחר באופן די דמוקרטי על ידי הגברים". 

שיזף סיפר איך נראה שלטון הטליבאן: "לא כולם כפופים לטליבאן. לכל אחד יש את העצמאות שלו והטליבאן מצליחים לעבור ולכבוש למראית עין את המדינה מכיוון שהם הכוח הצבאי המאורגן והמלוכד ביותר שקיים גם אם הוא מונה לא יותר מכמה עשרות אלפי אנשים. שלטון טליבאן אומר שהם אלה שבאים למועצות הכפריות ואומרים 'מעכשיו חוק השריעה הוא שקובע' כיוון שהטליבאן תומכים באסלאם הצפון הסעודי שאומר התנהגות לפי חוק הקוראן. הם יותר נוקשים בעניין שנשים לא יצאו לעבוד, יכסו את הפנים בבורקה או בחיג'אב ולא יקבלו חינוך בבתי ספר כי תפקידן להישאר בבית".

כשנשאל מה יקרה עכשיו להערכתו אמר: "יקרו כמה דברים, הטליבאן למדו משהו מהכישלון הקודם שלהם".

עפר שלח: "המראות מקאבול מזכירים את סוף מלחמת וייטנאם"

אחריו עלה לתוכנית חבר הכנסת לשעבר עפר שלח, איש המכון למחקרי ביטחון לאומי, שהתייחס גם הוא להתפתחויות באפגניסטן: "צריך להבין שמה שאנחנו רואים כבר שנים מימי אובמה זה התכנסות של ארה"ב, וזה ישפיע על העולם. ארה"ב בורחת מהמזרח התיכון עוד מימי אובמה, אני חושב שמבחינתנו, אנחנו חייבים לעשות הכול כדי שהיא תחזור".

הוא הוסיף: "אנחנו צריכים להבין שכדי שארה"ב תחזור למזרח התיכון אנחנו נצטרך להציג לה חזון, אני לא רוצה להיכנס לפרטיו, ובעיקר צריך להבין שאנחנו צריכים להתגבר על קריסתה של תפיסת עולם שלמה של ארה"ב את עצמה, שהיא הובילה אותה ל-20 שנה באפגניסטן והיא שסופגת עכשיו את המהלומה של המראות האלה מקאבול, שבעיניים האמריקאיות מתחברות באופן אוטומטי למראות מסייגון מ-1975, סוף מלחמת ווייטנאם".