פרופ' איתן גלבוע, מומחה לתקשורת ויחסים בינלאומיים, שוחח הבוקר (שני) עם בן כספית וינון מגל ב-103FM והתייחס לנסיגת ארה"ב מאפגניסטן: "ברחה עם הזנב בין הרגליים, העניין הוא לא רק ההחלטה לצאת אלא הדרך בה זה נעשה. דעת הקהל בארה"ב התעייפה ממלחמות ארוכות חסרות תוחלת, כמו שאובמה אמר נמאס לנו להיות שוטר העולם לכן אולי הנושא היחידי שכולם הסכימו עליו זה לצאת משם".

"היו צריכים לצאת משם לפני הרבה שנים אבל לא רצו לצאת בהשפלה. אנחנו חיים בעידן של דימויים ורשתות חברתיות והתמונות של בריחה מובהלת מזכירות את סייגון ואת הסיפור שלנו בלבנון, אנשים נלחמים על חייהם כי הם חושבים שיוציאו להורג את אלה ששיתפו פעולה עם האמריקאים", הוסיף.

כשנשאל מה קבלת ההחלטה תעשה לנשיא המדינה, ג'ו ביידן, השיב: "אין ספק שזו פגיעה ויש עליו ביקורת. אם מסתכלים על ההתבטאויות שלו, נראה שהוא ואנשיו בתחום החוץ והביטחון לא מבינים מה קורה".

"השגיאה הכי גדולה של ביידן היא שהוא קבע מועד ליציאה, כי ברגע שאתה קובע מועד ליציאה אז הצבא בעצמו וגם תושבי אפגניסטן אומרים לעצמם נלך עם מי שיהיה השלטון ולא עם מי ששייך לשלטון הישן ולכן ההתמוטטות הזאת של כמה ימים מדאיגה, כי זה מראה שהלכו על קונספציה שלא שייכת למציאות", הסביר. 

לדבריו, הבעיה היא בתחום הדימויים, "חשבנו שהאסלאם הקיצוני סופג מכות ואולי אפשר להוריד את הראש שלו. היה מומנטום והמחשבה הייתה שאפשר להתמודד עם האסלאם הקיצוני ופתאום פה הוא משיג ניצחון".

בהמשך התייחס גלבוע להשפעה של הבריחה מאפגניסטן על איראן: "הם יבינו שאפשר ללחוץ על ארה"ב ולהבריח אותה, שהיא מעצמה על הנייר. רק צריך קצת סבלנות ולחץ והאסלאם גובר על המערב. זה המסר שיוצא משם, שלמערב אין סבלנות".

"אמריקה של ביידן מתחננת לאיראן לחזור להסכם של 2015, אני חושב שזה מחזק את איראן ואת ההשפעה שלה. נכון שיש לה בעיה עם אפגניסטן, והטליבאן דיכא את השיעים אבל המכנה המשותף זה לסלק את ארה"ב לכן איראן רואה זה בניצחון של האסלאם על המערב וזה יכול לחזק את המגמות של לאתגר את ארה"ב", הסביר.

בסיום דבריו התייחס להשפעה העתידית של כיבוש הטליבאן: "אם אנחנו מסתכלים על האנלוגיה למה שקרה בווייטנאם, ארה"ב יצאה משם ולא קרה הדומינו הקומוניסטי. קשה לדעת מה יקרה בטווח הארוך אבל לזמן הקצר, מבחינת הדימויים, זה מחזק את האסלאם הקיצוני".

"השאלה המרכזית היא האם הטליבאן ייתן לכל מיני ג'יהאדיסטים שירצו להיכנס למחנות ולהתאמן להמשיך בפעילות אלימה נגד ארה"ב והמערב, אם זה יקרה חזרנו לנקודת הפלישה לאפגניסטן", סיכם.