כאוס ואימה שטפו היום (שני) את קאבול, יממה לאחר שהטליבאן החל לבסס את אחיזתו בבירת אפגניסטן. כוחות הטליבאן הכריזו אתמול כי הם השתלטו בהצלחה על הארמון הנשיאותי, במקביל להשתלטותם על 11 מחוזות בקאבול. ד"ר מוטי קידר, מזרחן ומרצה במחלקה לערבית באוניברסיטת בר-אילן ועמית מחקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן, התייחס בתוכניתם של פרופ' אריה אלדד ורון קופמן ב-103FM לנסיגתה של ארצות הברית מהמדינה ולהשתלטות הטליבאן על הבירה.

"החבר'ה של הטליבאן הם תושבי אפגניסטן, אסלאמיים מסורתיים בצורה שאין כדוגמתה, חבר'ה שלא מעניין אותם כלום. שאף אחד לא יגיד להם ולא יחנך אותם", אמר ד"ר קידר.

לדבריו, "אין אינדיקציה לכעך שהטליבאן השתנה ממה שהיה לפני 20 שנה, שום סיבה להאמין או לקוות שהטליבאן אחר. לדעתי ב-20 השנה האחרונות של השלטון האמריקאי ועושי דברם דווקא הוכיחו מבחינתם של הטליבאן שהם צדקו כל השנים. גם המילה טליבאן שפרושה תלמידים, זה לא קבוצה אחת. זה קבוצות שונות, גם על בסיס מקומי ואתני, גם על בסיס שבטי. זה שם כולל להרבה קבוצות שיש בהן הרבה מן המשותף וזה השנאה לזרים, שנאה למערב שמתירני ושיכור וחומרני והחמור ביותר זה שהמערב מנסה להשתלט עליהם ובחסדי אללה הם הצליחו לסלק את המערב באותו יום, כפי שהנחילו את התבוסה הגדולה בארה"ב. מה שברור שהם יזמינו מחדש את אל קאעידה".

הוא ציין כי "הם שולטים באמצעות המשמעת, זו משמעת ברזל בקרב האנשים בעיקר על ידי האמצעים שם נוקטים כנגד כל מתנגדיהם", והוסיף כי  "יש להם כל מיני מקורות פרנסה למשל גידול סמים, הם מייצרים הרבה מאוד פרג בשביל אוזני המן של פורים, אופיום, ועל הדרך הם מסממים את כל העולם. זה משתלב אצלם לג'יהאד, שזו לא רק מלחמה עם פצצות והרוגים, זה מה שנקרא השתדלות מאומצת. זה יכול להיות גם באמצעות סימום המערב, באמצעות BDS שאחרים עושים נגדינו זה ג'יהאד כלכלי, יש תקשורתי שזה מה שעושה אל ג'זירה. להקים בית ספר אסלאמי זה ג'יהאד".

במענה לשאלה מי הן בעלות הברית של אפגניסטן השיב: "לדעתי הקשר החשוב ביותר שלהם לעולם יהי דרך פקיסטן, זו מדינה מורכבת שלטליבאן יש נוכחות חזקה מאוד בפקיסטן, לא להאמין. גם בפקיסטן אחת הקבוצות האתניות המרכיבות זה הפשטונים שהם בד"כ די מזדהים עם הטליבאן וענייניהם. לכן לדעתי פקיסטן הולכת להיות הגשר של אפגניסטן כלפי העולם. לכאורה תשלח סחורה לפקיסטן אבל היא מועברת אליהם באמצעות מעברי ההרים. יש להם את הדרך להגיע לעולם ולדעתי גם איראן הולכת להיות אחת המדינות שמעורבות ביותר באפגניסטן בעיקר בגלל העיניים שהאיראנים לוטשים למחצבים שיש באפגניסטן. אדמת אפגניסטן מלאה במחצבים חשובים".

נחושת, עופרת והדברים שעושים מהם קליעים ופצצות.
"יש שם גם אורניום טבעי".

ממש חדשות טובות.
"סיבה טובה לאיראנים לרצות להיות קרובים מאוד, יש באיראן לפחות שני מיליון פליטים מאפגניסטן, יש בהחלט דרך לאיראנים או מסילות לליבם של הפשטונים גם אם הם לא אהובי נפשם, אבל האיראנים יודעים להשתלט על מדינות כפי שראינו, גם באמצעות שליחים, משת"פים, מחסלים. אני חושב שאפגניסטן תחת שלטון הטליבאן היא שטח שהאיראנים ירצו מאוד".