הבוקר (רביעי) דווח כי מולא עבדול גאני בראדר, ממייסדי ארגון הטליבאן וראש הזרוע המדינית שלו, שב אמש לשטח אפגניסטן לאחר 20 שנה, והוא אחד המועמדים להנהיג את המדינה תחת השלטון החדש. אלפים קיבלו את פניו עם נחיתתו במדינה.

בראדר הוא אחד משני מייסדי הארגון, יחד עם מולא עומר, מנהיגו הראשון שמת ב-2015. השניים לחמו יחד בסובייטים, ולאחר מכן גם באמריקנים. הוא נחשב לאחד ממפקדיו הנאמנים ביותר של מולא עומר, ולכן זכה לכינוי "בראדר", האח. הוא נתפס על ידי כוחות פקיסטניים ב-2010 ושוחרר מהכלא ב-2019, לבקשת ממשל טראמפ, שראה בו כתובת לשיחות השלום.

בתוך כך, נפוצו בעולם הערבי דיווחים כי הנשיא המודח, אשרף גאני, שעזב את המדינה, הגיע לאבו דאבי ובחר להשתקע שם.

קודם לכן, הבית הלבן הודה הלילה כי ציוד צבאי אמריקאי רב נפל לידי כוחות הטליבאן באפגניסטן. היועץ לביטחון לאומי, ג'ייק סאליבן, אמר לעיתונאים במהלך תדרוך לתקשורת כי מדובר ב"כמות לא מבוטלת" המהוה חלק ממנגנון ההגנה של ארה"ב, אשר נמצאת כעת בשליטת הטליבאן.

"אין לנו תמונת מצב שלמה, לאן כל אמצעי הגנה הגיע, אבל בהחלט חלק ניכר ממנו נפל לידי הטליבאן", אמר סאליבן, "וברור שאנחנו לא חושבים שהם הולכים להעביר לנו את הציוד בשדה התעופה".

דבריו של סאליבן מגיעים יממה לאחר שגנרל צבא ארה"ב, האנק טיילור, אמר לעיתונאים במהלך תדרוך הפנטגון כי "אין לו את התשובה לשאלה זו", כשנדרש להשיב האם ארה"ב נוקטת צעדים כלשהם כדי למנוע מהציוד שלה להגיע לידי הטליבאן.

חיילים אמריקאים באפגניסטן (צילום: רויטרס)
חיילים אמריקאים באפגניסטן (צילום: רויטרס)

דובר הפנטגון אמר ביום שני ל-Insider כי גורמי הביטחון "מחפשים" מידע על הציוד הצבאי שנותר מאחור על רקע השתלטות הטליבאן על אפגניסטן וההתמוטטות הפתאומית של ממשלת אפגניסטן, הנתמכת על ידי ארה"ב.

בינתיים, למעלה מ-2,200 דיפלומטים ואזרחים פונו עד כה בטיסות צבאיות מקאבול, כך מסר גורם ביטחוני מערבי לרויטרס. לדבריו, עדיין לא ברור מתי ישובו לפעול הטיסות האזרחיות מהעיר.

בתוך כך, בכיר בארגון אמר הבוקר לרויטרס כי ראשי ארגון הטליבאן יחשפו את עצמם בפני העולם בקרוב, בשונה מהמגמה במהלך 20 השנים האחרונות בארגון. "לאט לאט, העולם יראה את כל מנהיגינו, לא יהיה צל של סודיות", אמר בכיר הטליבאן, שסירב להזדהות, לסוכנות הידיעות רויטרס.